• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دهلیز هوایی میان افغانستان و هند گشایش یافت

دهلیز هوایی میان افغانستان و هند گشایش یافت

با گشایش دهلیز هوایی میان کابل و دهلی نو، امروز 60 تُن مواد به ارزش مجموعی 5 میلیون دالر به بازارهای هندوستان انتقال می یابد.
رئیس جمهور غنی در این مراسم گفت: امروز روز خوشی برای مردم افغانستان است و کسانی که به ما بحران ایجاد می کنند بدانند که ما بحران را به فرصت تبدیل می کنیم.
غنی افزود: راه حل موقتی جواب گوی نیازمندی های اقتصادی افغانستان نیست، و هدف ما این است که افغانستان یک کشور صادر کننده شود، تا زمانی که یک کشور صادر کننده نباشد فقر و بی ثباتی از بین نمیرود.
وی در ادامه گفت: هدف از گشایش دهلیز هوایی از بین بردن موانع صد راه تجارت است.
رئیس جمهور با عرض تسلیت به خانواده شهدای اخیر کشور گفت: اراده ما هیچ وقت مخطل نمی شود.
آقای غنی خطاب به تروریستان گفت: باید آرزوی ویرانی کشور را به گور ببرند، افغانان زندگی می خواهند و افتتاح این دهلیز یک امید زندگی به افغان ها می باشد.
مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت گفت: تا کمتر از چند دقیقه دیگر نخستین پرواز خط کارگوی هوایی از کابل به طرف دهلی پرواز خواهد کرد.
او در ادامه گفت: گشایش دهلیز هوایی بین افغانستان و هند دو هدف دارد
اول بلند بردن سطح تجارت بین دو کشور که میزان داد و ستد بازرگانی میان افغانستان و هند حدود 500 ملیون دالر می رسد.
دوم ما میخواهیم نشان دهیم که هیچ گونه مانعی نمی تواند تجارت این دو کشور را خراب کند.
در ادامه خان الکوزی معاون اتاق های تجارت کشور گفت: بازار هند برای میوه های تازه و خشک افغانستان بازار های خوبی هستند.
وی علاوه کرد، هدف از گشایش دهلیز هوایی بلند بردن سطح تجارت میان افغانستان و هند است.

سفیر هندوستان از گشایش این دهلیز خوشبینی کرده و به همکاری های بیشتر تهعد می ورزد .
 سفیر هندوستان نیز گفت: “ما باز هم وعده می دهیم که همکاری های مان را دوامدار نگهداریم و می خواهیم این ارتباط نو آغاز مان را به یک بازار منظم تجارتی تبدیل کنیم و با گشایش این دهلیز به ابتکار بیشتر می رسیم و افتخار می کنیم  که ما با شما همکار استیم”.
هم اکنون میان افغانستان و هندوستان سطح تجارت سالانه  به 500  ملیون دالر می رسد. و هر دو کشور به افزایش سطح تجارتی شان تهعد می ورزند .
صدیق الله مجددی، مسول پروژه دهلیز هوایی میان افغانستان و هندوستان گفت: “امروز اولین پرواز که با آن 60 تن محصولات نباتات طبیعی به ارزش 5 ملیون دالر از کابل به هندستان صورت می گیرد. به روز بعدی پرواز دیگر از کندهار که در آن 40 تن میوه خشک به ارزش دو ملیون دالر به هندوستان صورت می گیرد”.
خانجان الکوزی، رییس اتاق تجارت و صنایع همچنان افزود: “حمل و نقل از مشکلات عمده تجاران افغانستان بوده و آنها امیدوارند همه مشکلات در این بخش به زودی حل گردد”.
با فراهم شدن امکان صادرات میوه و تولیدات زراعتی از طریق هوا به هند به نظر می‌رسد که افغانستان با شکستن آنچه کارشناسان محاصره اقتصادی کابل توسط پاکستان می‌خوانند، نزدیک شده باشد.

  پربازدید ترین