• پنج شنبه, 13 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس اجراییه از کشورهای میزبان خواست حقوق پناهندگان را به صورت همه جانبه در نظر بگیرند

رییس اجراییه از کشورهای میزبان خواست حقوق پناهندگان را به صورت همه جانبه در نظر بگیرند

 رییس اجراییه در روز جهانی پناهنده اعلام کرد که کشورهای خارجی حقوق پناهندگان و میثاق‌های بین‌المللی را رعایت کنند .
عبدالله رییس اجراییه ، امروز سه‌شنبه (30 جوزا) در ویژه برنامۀ گرامی‌داشت از روز جهانی پناهنده در کابل گفت که نهادهای دولتی نباید با پدیدۀ مهاجرت و پناهنده‌گی به عنوان یک مسأله حاشیوی و ثانوی برخورد کنند.
در این برنامه که از سوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌گان و با حضور نماینده‌‌گان برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برگزار شده بود،عبدالله گفت که نهادهای ذیربط مکلف‌اند که رسیده‌گی به چالش‌ها و مشکلات مهاجرین و بیجاشده‌گان را در اولویت برنامه‌های‌شان قرار دهند.
\"\"
وی افزود: ما شرایط حاکم در کشور را نادیده نمی‌گیریم و با توجه به وضعیت کنونی به مشکلات و خواست‌های پناهنده‌گان رسیده‌گی می‌کنیم.
رییس اجراییه حکومت وحدت ملی از کشورهای میزبان خواست که در برخورد و تصامیم خود میثاق‌های بین‌المللی، تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و حقوق پناهنده‌گان را به صورت همه‌جانبه در نظر بگیرند.
وی تصریح کرد: کارهای انجام شده برای حل مشکلات پناهنده‌گان افغان قناعت‌بخش نبوده و در این باره لازم است که تصامیم جدی‌تر و توجه بهتر صورت گیرد.
 عبدالله در بخش دیگر از سخنانش به حوادث ‌سه‌شنبه شب اشاره کرد و گفت که آنچه اتفاق افتاد، مردم را تکان داد. در این باره پس از تکمیل‌شدن تحقیقات اقدامات قانونی صورت می‌گیرد.
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان از کشورهای میزبان خواست که در سیاست دیپورت‌شان تجدید نظر کنند.
\"\"
وی یادآوری کرد که تلاش‌ها برای حل مشکلات مهاجرین افغان با کشورهای میزبان به ویژه ایران جریان دارد.
 فرانز مایکل میلبن سفیر اتحادیه اروپا در کابل گفت که ما برای تداوم همکاری‌ها و رسیده‌گی به مشکلات پناهنده‌گان و بیجا شده‌گان داخلی متعهد هستیم. به گفته او، کمک 100 میلیون دالری اتحادیه اروپا به زودی در اختیار حکومت افغانستان قرار می‌گیرد.
\"\"
در این برنامه، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی از سازمان‌های بین‌المللی، کشورهای میزان و همکار به خصوص ایران و پاکستان به خاطر روحیۀ همکاری شان دربارۀ مهاجرین ستایش کرد.
عبدالله وعده سپرد که حل مشکلات پناهنده‌گان افغان و رسیده‌گی به نیازمندی‌های آنان را در جلسات کابینه، شورای وزیران و کمیته‌های فرعی به صورت جدی پیگیری می‌کند.
\"\"

  پربازدید ترین