• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

در چندین ساعت حکومت داعش در درزاب چه گذشت؟

در چندین ساعت حکومت داعش در درزاب چه گذشت؟

نیروهای داعش عصر 29 جوزا/خرداد به ولسوالی درزابِ جوزجان یورش بردند و فردای آن روز این ولسوالی به تصرف کامل این گروه درآمد. این نخستین بار از آغاز فعالیت داعش در افغانستان است که ولسوالی‌یی کاملاً به تصرف این نیروها در می‌آید. با این که نیروهای امنیتی چندین ساعت بعد ولسوالی را دوباره تحت کنترل خود درآوردند، اما داعش ثابت ساخت که تبدیل به جریانی قوی در داخل افغانستان شده است.
اما در حکومت چندین ساعتۀ داعش در درزاب چه گذشت، این نیروها در منطقه چه کردند و مردم چه دیدند؟
درزاب در فاصلۀ 180 کیلومتری شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان موقعیت دارد و جنگجویان اوزبیکستان، طالبان و داعشی‌ها در این ولایت حضور دارند.
ورود به این ولسوالی اکنون قدری ناممکن است. اما زلیخا و گل‌احمد باشنده‌گان درزاب را یک کیلومتر دورتر از مرکز این ولسوالی یافتم. زلیخا از چشم‌دیدهایش برایم قصه کرد. او می‌گوید، زمانی که ولسوالی را ترک می‌کرد در کوچه و پس‌کوچه‌ها اجساد نیروهای امنیتی و نیروهای داعش را دیده است که گلوله و خمپاره خورده‌ و به هر سو افتاده‌اند.
به گفتۀ زلیخا در این میان اجساد چندین باشندۀ محل را نیز دیده و از ترس دیگر توان بیان چشم‌دید‌هایش را ندارد.
گل‌احمد می‌گوید که هرگز چنین جنگی ندیده بود. به گفتۀ او، صدها باشندۀ درزاب تمام دارایی خود را گذاشته و این ولسوالی را ترک کردند. او می‌افزاید، تنها چیزی که با خود از ولسوالی سالم بیرون آورده «جان خانواده‌اش است.»
گل‌احمد افزود، چند تن از خویشاوندانش ناپدیدند و هنوز اطلاعی از آنان ندارد که آیا زنده‌اند یا نه؟
نبرد میان نیروهای امنیتی و داعش چهار روز پیش آغاز شد و به شدت آن ساعت به ساعت افزود گردید؛ نبرد به اندازه‌یی تشدید یافت که حدود 100 تن از نیروهای امنیتی در محاصرۀ داعش قرار گرفتند، 98 درصد ولسوالی به تصرف این گروه درآمد و این نیروها در جریان سه روز با مرگ دو قدم فاصله داشتند.
بازمحمد داور، سرپرست ولسوالی درزاب می‌گوید، داعش تقریباً در چندین ساعت حکومت در درزاب یک مکتب دخترانه و هفت خانه را به آتش زد و سبب شد هزارها تن خانه و کاشانۀ خود را رها کنند و رخت سفر به ولسوالی‌های قوش‌تپه، بلچراغ و گرزیوان ولایت فاریاب ببندند.
رحمت‌الله ترکستانی، فرمانده پولیس جوزجان اما می‌گوید، نیروهای تازه‌نفس سروقت به میدان نبرد رسیدند و از تخریب بیشتر ولسوالی به دست داعش جلوگیری کردند.
به گفتۀ ترکستانی، در درگیری‌های نیروهای امنیتی با نیروهای داعش، 40 تن از نیروهای داعش به شمول فرماندهانی از این گروه چون قاری قدرت‌الله، بشیر محمود و یک شهروند اوزبیکستان کشته شدند و قاری حکمت‌الله و مفتی نعمت‌الله با 14 عضو دیگر زخمی.
در این نبرد طالبان نیز هرچند دیرتر به داعش پیوستند. تلفات طالبان در این نبرد شش تن به شمول قاری‌ امان‌الله مشهور به شمس‌الله ولسوال نام‌نهاد این گروه برای درزاب کشته شده‌اند و 8 تن زخم برداشتند.
اما اکنون نبرد این دو گروه میان خودشان شدت گرفته است؛ نبرد به شدت در منطقه جریان دارد و آمار دقیقی از تلفات اعلام نشده است.
تلفات نیروهای امنیتی در جریان چهار روز درگیری با داعش 10 کشته و 6 زخمی عنوان می‌شود.
اکنون به گفتۀ مقام‌های امنیتی وضعیت درزاب به حالت نخست برگشته و تمام مناطق تحت کنترل نیروهای امنیتی افتاده است؛ این نیروها بازرسی خانه‌به‌خانۀ مردم را آغاز کرده‌اند و تلاش‌ها برای جلوگیری از ریشه‌یابی دوبارۀ داعش در درزاب جریان دارد.

  پربازدید ترین