• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نصرالله: نظام سعودی ضعیف تر و ترسوتر از آن است که با ایران وارد جنگ شود/هدف حوادث اخیر فراموش کردن مساله فلسطین است

نصرالله: نظام سعودی ضعیف تر و ترسوتر از آن است که با ایران وارد جنگ شود/هدف حوادث اخیر فراموش کردن مساله فلسطین است

«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به برخی مواضع حاکمان عربستان سعودی علیه ایران گفت: حکومت سعودی ضعیف تر و ترسوتر از آن است که علیه ایران دست به جنگ افروزی بزند.
وی روز جمعه طی سخنرانی در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در حومه جنوبی بیروت با بیان این مطلب افزود: سعودی تلاش می کند با استفاده از گروه های تکفیری جنگ را به داخل ایران بکشاند همچنانکه به آن اذعان کرده است.
دبیرکل حزب الله لبنان فراموش کردن مساله فلسطین را هدف اصلی حوادث سال های اخیر در منطقه خواند.
نصرالله با اشاره به روز قدس گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کرد. این روز اختصاص به ایران یا جهان عرب ندارد بلکه روز «جهانی» قدس است.
وی ادامه داد: فعالیت های مختلف فرهنگی و سیاسی در این روز و راهپیمایی ها و شعارها و.. همه با هدف احیای قضیه فلسطین انجام می گیرد و به لطف خدا به کشورهای مختلف راه پیدا کرده و روزی خواهد آمد که با از میان رفتن موانع، همه ملت ها آن را احیا خواهند کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: از چند سال پیش منطقه وارد مرحله ای تاریخی و تعیین کننده ای شد. یکی از مهمترین اهدافی که در پشت حوادث امروز منطقه ما وجود دارد فضا سازی و آماده کردن شرایط سیاسی برای فیصله دادن به قضیه فلسطین به نفع رژیم صهیونیستی است.
وی با اشاره به تحولات سوریه گفت: سوریه بخش مهمی از محور مقاومت و پشتیبان اصلی جنبش های مقاومت است و مانع بزرگی در برابر هر گونه مصالحه همه جانبه عربی اسرائیلی به شمار می آید برای همین هدف توطئه های قدرت های جهانی و ایالات متحده قرار گرفت. همزمان گروه های مقاومت نیز به عنوان تروریسم مطرح شدند.
نصرالله ادامه داد: داعش و النصره به سوریه آمدند که در سوریه حکومت به راه بیندازند، آمریکا این گروه ها را به سوریه آورد تا با استفاده از آنها نظام سوریه را ساقط کند. ما باید بدانیم در وسط چه نبردی قرار داریم و برای چه این ایثارگری ها اتفاق می افتد.
به گفته سیدحسن نصرالله ترامپ در بین 50 رئیس کشور اسلامی و عربی ایستاد و دو گروه مهم مقاومت را تروریستی خواند و هیچ کس اعتراض نکرد. آیا این زشت نیست؟
دبیرکل حزب الله در بخش دیگر سخنانش به تحولات یمن هم اشاره کرد و گفت: از مهمترین دلایل جنگ افروزی علیه یمن این است که سعودی حاضر نیست با وجود گروه های اسلامی و وطن خواه و مردمی در یمن کنار بیاید. یمن موقعیت راهبردی بسیار مهمی دارد و وجود چنین گروه هایی در یمن منافع آمریکا و غرب را به خطر می اندازد. یمن مورد حمله قرار می گیرد چون هرگز امکان ندارد به خاطر حفظ تاج و تخت تبدیل به بخشی از عملیات فروختن فلسطین شود.

اسرائیل به کشورهای عربی امید بسته است
سیدحسن نصرالله با بیان اینکه ملت فلسطین هدف اصلی حملات در رویدادهای منطقه ای شده است تصریح کرد: چند روز پیش در نشست «هرتزلیا» سخنانی مطرح شد و گفتند که هیچ کس حرف فلسطین را نزند. فلسطین غزه بود که به شما دادیم و از آن عقب نشینی کردیم و دیگر کسی درباره بازگشت فلسطینی ها حرف نزند. لیبرمن گفت که حتی یک فلسطینی نباید برگردد.
دبیرکل حزب الله لبنان افزود: پیش از این می گفتند که اول سازش با فلسطینی ها را تحقق بخشیم و بعد روابط با کشورهای عربی را شروع کنیم. امروز حرف دیگری می زنند می گویند روابط کامل با کشورهای عربی برقرار کنیم و بعدا این کشورها بنشینند با فلسطینی ها به یک راه حل برسند که چطور مشکل آنها را حل کنند. این اتفاق خطرناکی است که به تازگی در دستور کار قرار گرفته است. برای همین اسرائیل هرگونه مذاکره با فلسطینی ها را رد می کند چون امیدش به این است که از طریق کشورهای عربی هرچه می خواهد به دست آورد بدون اینکه کوچکترین هزینه ای برای آن پرداخت کند.

دو محور منطقه ای
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی اش گفت: در مقابل محوری که به دنبال عادی سازی روابط هستند و از آمریکا دستور می گیرند، محور مقاومت قرار دارد که با این روند مخالفت می کند. اولین پیروزی این محور از فلسطین تا لبنان تا عراق تا ایران تا مناطق دیگر همه ناشی از اخلاص و ایثارگری ها و عدم تسلیم این محور بود. ایستادگی سوریه و عراق و ملت یمن و ملت ایران، مراکز تصمیم گیری در جهان را غافلگیر کرد. امروز این محور از منافع فلسطین و ملت های اسلامی حمایت می کند.
نصرالله تاکید کرد که ایران منزوی نشد و در برابر تحریم ها مقاومت کرد و صنعت هسته ای و موشکی خود را پیش برد و امروز کسانی که می خواهند از طریق گروه های تروریستی با ایران وارد مبارزه کنند این مسبوق به سابقه است و جنگ تروریستی با ایران معرکه شکست خورده است و نتیجه برعکس می دهد. اگر در داخل ایران پیش از این شک و تردیدهایی درباره حضور ایران در کشورهای مختلف منطقه مطرح بود پس از حمله تروریستی اخیر ایران همه بحث و جدل ها خاتمه یافت و باور عمومی به صحت مواضع ایران افزایش یافت.
وی افزود: ایران از موضع عقیدتی از مساله فلسطین دفاع می کند اما کسانی که اعتقادی به دین ندارند نمی توانند این مساله را درک کنند. اشتباه دوم دشمنان این است که در فهم امام خامنه ای و در فهم ملت ایران دچار اشتباه می شوند. چون نمی توانند دشمن خود را درست بشناسند. این رهبری و این مردم را نشناخته اند.

چشم انداز روشن جبهه مقاومت
نصرالله تاکید کرد که به فضل ایستادگی سوریه، خطر سرنگونی نظام رفع شد و با ادامه تحولات میدانی کنونی ان شاء الله خطر تقسیم هم رفع خواهد شد. در چند هفته گذشته مساحت بزرگی حدود سه برابر کل مساحت لبنان در سوریه از دست تروریست ها بازپس گرفته شده است و این روند ادامه خواهد یافت و سوریه عضو ثابت محور مقاومت باقی خواهد ماند.
دبیرکل حزب الله همچنین به وضعیت عراق اشاره کرد و گفت: داعش در عراق آینده ای ندارد. آزاد سازی موصل مساله ای قطعی است و تنها نیاز به کمی زمان دارد. ایمان راسخ و اعتقاد راسخ مردم و همبستگی مردم باعث رهایی کشور از دست گروه های تکفیری شد. عراق امروز یک تجربه جهادی بسیار خوب و استعداد فوق العاده در اختیار دارد.
نصرالله با اشاره به تحولات یمن فاش کرد که اسرائیل در قالب ائتلاف عربی در بمباران مردم یمن مشارکت داشت بدون اینکه درباره آن خبری منتشر شود.
وی افزود: اگر می خواهید نظر مردم یمن را درباره فلسطین بدانید کافی است به راهپیمایی امروز صنعا در حمایت از فلسطین نگاهی بیندازید. ملت بزرگ یمن می گوید ما از فلسطین دست نخواهیم کشید و این شکست سختی برای آل سعود است. امروز مقاومت در یمن به یک قدرت مردمی جهادی ثابت و آماده و قدرتمند تبدیل شده است. یمن کشور مقاوم و بخشی از محور مقاومت است، ما افتخار می کنیم که به آنها تعلق داریم و آنها به ما تعلق دارند.
دبیرکل حزب الله لبنان به وضعیت بحرین هم اشاره کرد و گفت: مردم بحرین با وجود ظلم آل خلیفه و با اینکه شیخ و رهبرشان زندانی است دست از فلسطین برنداشته اند و در روز قدس حمایت خود را از فلسطین اعلام می کنند. این را در کشورهای دیگر مانند پاکستان و هند و افغانستان و.. هم می توان سراغ گرفت.
وی تاکید کرد که اینها برای آن است که بدانیم حضور و فعالیت محور مقاومت هر روز بیش از گذشته شده است.

جنگ برای اسرائیل پرهزینه است
دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به سخنان «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که گفته بود «یکی از مشکلات اسرائیل آن است که از سال 1967 تا کنون در هیچ جنگی پیروز نشدیم.» گفت: این حرف وزیر جنگ رژیم صهیونیستی است. این را گفتم تا بعضی ها که در داخل لبنان ترسیدند کمی خیالشان راحت شود. وی به طرح این پرسش که «چرا به دنبال جنگ نه با غزه نه با لبنان نیستند؟» تصریح کرد: چون جنگ برایشان هزینه سنگینی دارد. مقاومت همچنان به صورت تمام وقت در حال کسب پیروزی است. این یک عامل بازدارنده در برابر رژیم صهیونیستی است.
نصرالله همچنین به سخنان اخیر رئیس ستاد ارتش اسرائیل اشاره کرد که گفته بود «با وجود اینکه می خواهیم حزب الله را از جنوب لبنان دور کنیم، مصلحت ما در این است که آرامش طولانی چند ساله برقرار شود» تاکید کرد که این حرف یک شخصیت دیپلماتیک نیست بلکه یک شخصیت نظامی دشمن این حرف را می زند.

در روز قدس باید مسئولیت خود را مشخص کنیم
دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: در روز قدس باید مسئولیت خود را مشخص کنیم. ملت فلسطین و همه ملت هایی حامی فلسطین نباید ناامید شوند و دست از ایستادگی بردارند. با وجود جنگ روانی دشمن نباید دست از مطالبه حق بردارند.
وی افزود: همه باید بدانند محور مقاومت قوی است و زمام امور را در عرصه های مختلف به دست گرفته است. محور مقاومت هیچگاه صحنه را خالی نکرده و بعد از این هم نخواهد کرد. امروز می بینیم دو عنصر قوی و مهم به محور مقاومت اضافه شده است: تحولات عراق و تحولات یمن.این فضا فراهم شده که ده ها بلکه صدها هزار نیروی مقاوم در صورت لزوم به این میدان و به محور مقاومت اضافه شود. وضعیت با زمان جنگ 33 روزه تفاوت زیادی کرده است.
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: حکومت سعودی امروز به اسرائیل خدمات ارائه می دهد و مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در پیش کشورهای اسلامی و عربی باز می کند. افکار تروریستی همه ریشه در افکار وهابی دارد که حکومت سعودی آن را به دنیا صادر می کند. به جای اینکه جلسه تشکیل دهند و ادعای مبارزه با تروریسم کنند از سعودی بخواهند تا تعالیم درسی وهابی را که ریشه افکار تروریستی است تعطیل کند. کار دیگری لازم نیست بکنند. باید از حکومت سعودی بخواهید صدور فکر وهابی را متوقف کند، باید از آن بخواهید مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل را متوقف کند.
وی تاکید کرد که وحشی گری از نوع وحشی گری های داعش که دست پرورده آمریکا و سعودی است وجود ندارد.
به گفته نصرالله، وقتی منافقان از سوراخ هایشان خارج می شوند و بازی منافقانه پایان می یابد باید این را به فال نیک گرفت. همانطور که امام موسی صدر گفت «شرف قدس بالاتر از آن است که جز به دست مومنان شریف آزاد شود.» وقتی خبیث از طیب جدا می شود این یعنی شما به پیروزی نزدیکتر می شوید. این جدا شدن و تمییز بین حق و باطق نشانه بسیار خوبی است.
وی با بیان اینکه ممکن است شهدایی را در این مسیر تقدیم کنیم تاکید کرد که دشمنان نخواهند توانست اهداف خود را تحقق بخشند ما به سمت پیروزی نهایی حرکت می کنیم و به این نتیجه محتوم خواهیم رسید.
مراسم روز جهانی قدس در مجتمع سیدالشهداء در حومه جنوبی بیروت با حضور هزاران نفر از مردم و با مشارکت چهره های سیاسی و مذهبی لبنان از جمله نمایندگان رئیس جمهوری و رئیس پارلمان و سفرای برخی کشورها از جمله ایران و سوریه و فلسطین برگزار شد.
نمایندگان گروه های فلسطینی نیز در این مراسم شرکت داشتند.

  پربازدید ترین