• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

صدور گواهینامه به دارندگان کارت آمایش در یک قدمی نهایی شدن/مهاجرین امسال با شرایط بهتری در «اربعین» شرکت می کنند

صدور گواهینامه به دارندگان کارت آمایش در یک قدمی نهایی شدن/مهاجرین امسال با شرایط بهتری در «اربعین» شرکت می کنند

 مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران با اعلام اینکه صدور گواهینامه رانندگی به دارندگان کارت آمایش در یک قدمی نهایی شدن قرار دارد، گفت: مهاجرین افغانستانی امسال با شرایط بهتری در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند.
«احمد محمدی‌فر» مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران در حاشیه بازدید هیئت دیپلماتیک و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از پروژه‌های در حال اجرا برای پناهندگان در مشهد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر نتیجه مذاکرات در ارتباط با صدور گواهینامه رانندگی برای دارندگان کارت آمایش اظهار کرد: ما این موضوع را چند ماه پیش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی عنوان کردیم و تا به امروز در ارتباط با صدور گواهینامه برای دارندگان کارت آمایش اقدامات و مذاکرات مثبت و خوبی انجام گرفته و همکاری‌ها در مراحل نهایی قرار دارد و بزودی انشالله این موضوع عملی می‌شود.
وی همچنین در ارتباط با امکان اعزام قانونی مهاجرین افغانستانی در پیاده‌روی بزرگ اربعین به عراق، گفت: خوشبختانه امسال هم این موضوع عملیاتی خواهد شد، مهاجرین افغانستانی با رایزنی‌های صورت گرفته می‌توانند امسال نیز به شکل قانونی در پیاده‌روی بزرگ اربعین شرکت کنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران ادامه داد: در حال حاضر از طرف ما پیگیری‌هایی انجام گرفته تا بتوانیم در قیاس با سال گذشته شرایط بهتری را برای مهاجرین در این سفر معنوی فراهم کنیم.
محمدی‌فر یادآور شد: برخی از مهاجرین می‌پرسند که برای اعزام امسال، پاسپورت‌های دست‌نویس مشکلی ندارد؟ در این رابطه باید ببینیم دولت عراق چه تصمیمی خواهد گرفت، از نظر ما مشکلی وجود نداشته اما باید نظر و قوانین آنها را هم مدنظر قرار دهیم.
وی در ادامه به روند اعزام مهاجرین افغانستانی به حج اشاره کرد و یادآور شد: هرچند هنوز صحبت جدی میان ما و سفارت افغانستان در ارتباط با اعزام 145 مهاجر افغانستانی در ایران برای تشرف به حج صورت نگرفته اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای کمک به اعزام این افراد را دارد، در حوزه کاری ما موضوع صدور ویزا برای افراد دارای کارت آمایش مطرح بوده که آمادگی این را داریم در صورت امکان به این افراد برای تشرف به حج گذرنامه و ویزا صادر کنیم چرا که امکان سفر با کارت آمایش وجود ندارد.
مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران در پاسخ به این سوال که به افراد فاقد مدرک که در طرح سرشماری شرکت کرده‌اند، چه نوع مدرکی داده می‌شود، گفت: باید سرشماری به اتمام برسد و بعد این موضوع مشخص شود و فعلا در این مورد نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.
محمدی‌فر در ارتباط با انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها مبنی بر خروج اجباری 600 هزار مهاجر افغانستانی تا پایان امسال از ایران تصریح کرد: این خبر صحت ندارد و این رقم، یک رقم غیرواقعی است.
وی افزود: ببینید آنچه مشخص بوده برای آن دسته از افرادی که در ایران اقامت قانونی چه در قالب کارت آمایش و چه پروانه اقامت دارند، مسئله‌ای وجود ندارد، تعداد زیادی از مهاجرین فاقد مدرک هم خودشان به ادارات و مراکز ما در سطح ولایتها جهت بازگشت داوطلبانه مراجعه می‌کنند، می‌ماند تعدادی از مهاجرین فاقد مدرک و غیرقانونی که توسط پلیس شناسایی و به کشورشان بازگردانده می‌شوند.
محمدی‌فر گفت: این موضوع را هم بگویم  کسانی که داوطلبانه قصد بازگشت دارند همه تلاش‌ها انجام می‌شود تا بازگشتی محترمانه و عزتمندانه به کشور خود داشته باشند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران با تاکید بر این موضوع که ما هیچ محدودیتی برای ورود قانونی به ایران نداریم، یادآور شد: اتفاقا تلاش ما ساده‌سازی و تسهیل در امور تردد بوده اما این مسئله هم نباید مورد غفلت واقع شود که هر کشوری برای حضور افراد غیرقانونی در کشور خود قوانین و برنامه‌هایی دارد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات صورت‌گرفته میان دولت افغانستان و ایران به منظور تمدید مدارک اقامتی مهاجرین از یک سال به سه سال صحت دارد یا خیر، گفت: بیشترین محور مذاکرات ما با دولت افغانستان در مورد مهاجرین فاقد مدرک بوده چرا که فعلا مشکلی در رابطه با مهاجرین دارای مدارک قانونی معتبر نداریم.
محمدی‌فر در خاتمه با اشاره به همکاری‌های وزارت داخله و کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل در ارتباط با پناهندگان گفت: گرچه کمک سازمان ملل قطع نشده و همکاری‌ها همچنان ادامه دارد اما میزان کمک و حمایت‌ها در قیاس با گذشته بسیار محدود شده است.

  پربازدید ترین