• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دو شرط برای بازگشت جنرال دوستم حصر خانه گی و دادگاهی شدن

دو شرط برای بازگشت جنرال دوستم حصر خانه  گی و دادگاهی  شدن

اجازه‌ی نشست به هواپیمای حامل جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست‌ جمهوری به میدان هوایی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در شهر مزار شریف داده نشده است.
به نقل از روزنامه هشت صبح به استناد از دو منبع حکومتی، خبر جلوگیری از نشست طیاره‌ی حامل جنرال دوستم به مزارشریف واقعیت دارد. این منابع که از افشای هویت‌ شان خودداری کرده ‌اند به هشت گفته اند، جنرال عبدالرشید دوستم شب سه‌ شنبه قرار بود با یک هواپیمای کوچک در میدان هوایی بلخ فرود آید، اما بنا بر دستور مقام‌ های دولت افغانستان و با همکاری نیروهای آلمانی مستقر در میدان هوایی بلخ، به هواپیمای حامل آقای دوستم هشدار داده شد تا یا در کابل فرود آید و یا هم قلمرو هوایی افغانستان را ترک کند. به گفته این منابع، در پی این هشدار، هواپیمای حامل آقای دوستم در عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان فرود آمده و بعد از سوخت‌ گیری دوباره به سمت ترکیه پرواز کرده است.
گفته می‌ شود شب سه ‌شنبه، عطامحمد نور والی بلخ، یکی از اعضای ایتلاف جدیدی که در ترکیه میان وی، جنرال دوستم و محمد محقق شکل گرفت، نیز در میدان هوایی بلخ به منظور پذیرایی جنرال دوستم حضور یافته بود.
این منابع معتبر دولتی‌ می‌افزایند که جنرال دوستم بدون هم‌ آهنگی با دولت افغانستان وارد قلمرو فضایی کشور شده بود و به همین دلیل به هواپیمای حامل وی در بلخ اجازه نشست داده نشده است.
با این حال، دفتر معاونیت‌ اول ریاست ‌جمهوری و عطامحمد نور والی بلخ، خبر پرواز جنرال دوستم به هدف عزیمت به مزارشریف و بازگشت دوباره وی به ترکیه را رد کرده‌ اند. در بیانیه‌ای که توسط دفتر آقای دوستم منتشر شده آمده است: \"معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان هنوز در شهر انقره در جمهوری ترکیه به ‌سر می ‌برد و برای بازگشت به وطن هنوز تصمیم نگرفته است\".
سال گذشته احمد ایشچی از متحدان پیشین جنرال دوستم، او و محافظانش را متهم به آزار و اذیت جنسی کرد. جنرال دوستم پس از این اتهام، مدت زیادی در منزلش در کابل تحت حصر خانه ‌گی به سر میبرد و به وظیفه خود حاضر نمی شد.
دوستم پس از مدت ‌ها حصر خانه‌گی، به ترکیه رفت. اشرف غنی رییس‌ جمهور، اخیراً در یک کنفرانس خبری گفت که معاون اولش، به اجازه داد ستان کل و به دلیل بیماری‌ای که داشت به ترکیه رفته است، ادعایی که دفتر جنرال دوستم آن را رد کرد و گفت که آقای دوستم در هیچ دادگاهی حاضر نخواهد شد.
اخیراً، سفارت ایالات متحده امریکا و دفتر نماینده‌ گی اتحادیه اروپا در کابل، روی رسیده ‌گی به موقع و درست پرونده جنرال عبدالرشید دوستم مبنی بر آزار و اذیت جنسی احمد ایشچی تأکید کردند.

  پربازدید ترین