• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون امور زنان و حقوق بشر خواستار نقش اثرگذار زنان در گفتگوهای صلح اند

کمیسیون امور زنان و حقوق بشر خواستار نقش اثرگذار زنان در گفتگوهای صلح اند

حکومت با گذشت چند سال همواره تلاش نموده تا در گفتگو های صلح را بر روی گروه ه هراس افگن باز نگه دارد، اما این خواست همواره با حمله های هراس افگنی پاسخ داده شده است.
کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنام مجلس نماینده گان می گوید که درحالی که زنان نقش اثر گذار در روند گفتگو های صلح دارند، اما این نقش ازسوی حکومت همواره نادیده گرفته شده است.
فوزیه کوفی، رئیس کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس نماینده گان میگوید: “بیشتر قربانی درگیری ها و حمله های هراس افگنی زنان استند و تا هنگامی که گروهای مخالف به ویژه خانواده های شان درک نکنند که هر دو طرف قربانی میدهند، کشتار ها کاهش نخواهد یافت و زنانی که پسران شان را مردم را میکشند خود شان نیز قربانی هستند و باید این موضوع را درک کنند و مانع شوند که کشتار مردم هیچ توجیه ندارد”.
صدیقه بلخی، رئیس کمیسیون امورزنان مجلس سنا نیز میگوید: “باید زمینه عملی برای آوردن صلح ایجاد شود تا به ادامه قربانی ها پایان داده شود درغیر آن هر روز دامنه نا امنی ها افزایش خواهد یافت و این مسوولیت همه است تا در این راستا اقدامات عملی داشته باشند”.
با این حال طرح کمیسیون امور زنان برای برجسته شدن نقش زنان در روند گفتگو های صلح به شورای عالی صلح سپرده شد و معاون شورای عالی صلح می گوید که بدون حضور زنان صلح پایدار و عادلانه هیچ گاهی تامین نخواهد شد.
حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح میگوید: “زنان در تمام پروسه ها نقش خواهند داشت و صلح اجتماعی تضمین کننده صلح سیاسی است و مردم از جنگ به ستوه آمده اند و زنان در عملی شدن صلح اجتماعی نقش اثر گذار دارند و طرح تجربه یی در سه ولایت کشور عملآ آغاز شده است تا زنان نقش شان را  دراین راستا انجام دهند”.
درحال حاضر نزدیک به بیست گروه هراس افگن در برابر حکومت افغانستان میجنگند و به جز از حزب اسلامی تا کنون هیچ گروهی به روند صلح یک جا نشده اند و آگاهان بدین باور اند که کشور های حامی این گروه ها مانع اصلی روند گفتگوهای صلح افغانستان است و هیچ گاهی نمیخواهند تا افغانستان صلح را تجربه کند.

  پربازدید ترین