• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شاه سعودی برای تفریح خود چند میلیون دلار خرج می کند/ قصر مجلل، هدیه ملک سلمان به زن مراکشی +عکس

شاه سعودی برای تفریح خود چند میلیون دلار خرج می کند/ قصر مجلل، هدیه ملک سلمان به زن مراکشی +عکس

سفر مقامات سعودی برای تفریح در چهار سطح صورت می‌گیرد، سطح اول این هیأت، خانواده ملک سلمان و پسرش محمد است که در 3 قصر بزرگ در منطقه «طنجه» ساکن هستند که هر قصر به اندازه یک روستا است.
نکته ای که ذهن هزاران سعودی را به خود مشغول کرده و البته هیچ کس جرأت ابراز آن را پیدا نمی کند، این است که در شرایط بغرنج اقتصادی کنونی در عربستان و روند صرفه جویی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، آن را برای برخی شاهزادگان و رقبای خود تجویز کرده، ریخت و پاش های گسترده در مورد تفریحات شاه سعودی و تبذیرهای صورت گرفته در سفر برخی مقامات خارجی به این کشور از جمله دونالد ترامپ با چه مجوزی صورت می گیرد. در زمینه سفر ترامپ به عربستان  و قراردادهایی که وی به جیب شرکت های آمریکایی زد و هدایای شخصی که از ملک سلمان دریافت کرد، مطالب زیادی مطرح شده، اما موضوع تازه‌ای که در این زمینه قابل اشاره است، تفریحات سالیانه پر زرق و برق شاه سعودی است که سالیانه به مدت چند ماه در شهر ساحلی طنجه در مقابل سواحل اسپانیا و اروپا در مراکش انجام می شود. سال گذشته این تفریح 75 روز طول کشید.
\"\"
\"\"
موضوع قابل توجه در تفریحات امسال سلمان بن عبدالعزیز این است که وی احتمالا  دیگر با عنوان پادشاه وارد عربستان نشود یا مجبور شود مدت زمان بیشتری را در تفرجگاه ییلاقی خود سپری کند تا مقدمات جهت فرمانروایی محمد بن سلمان در داخل عربستان مهیا شود.
کشور مراکش یکی از کشورهایی است که همواره به عنوان یک منطقه ییلاقی مورد توجه شاهزادگان و پادشاهان سعودی قرار داشته است. بسیاری از شاهزادگان خاندان حاکم عربستان شهرهای آغادیر یا دار البیضا را به عنوان منطقه ییلاقی مورد علاقه خود انتخاب می‌کنند، اما سلمان بن عبدالعزیز از زمانی که ولیعهد عربستان بود، علاقه زیادی به شهر طنجة داشت که در مقابل سواحل اروپا و به صورت ویژه در مقابل سواحل اسپانیا قرار دارد.
\"\"
\"\"
شاه سعودی املاک زیادی را در این شهر دارد. روزنامه اسپانیایی در سال 2014 اعلام کرد که پادشاه عربستان قصر مجللی که مالکیت آن به فیلیپه گونزالس تعلق داشته را خریداری کرده، اما در ادامه آن را به یک شاهزاده زن مراکشی هدیه داده است.
ملک سلمان مهم‌ترین مراکز تفرجگاهی در شهر طنجه یعنی مرکز کاپ اسپارتل را برای گذران مدت تفریح و مرخصی خود انتخاب کرده است. برای سومین سال متوالی است که سلمان بعد از رسیدن به تخت پادشاهی عربستان به این منطقه می رود. این مرکز تفریحگاهی مناطق بسیار زیبا و جذاب به شمار می‌رود  و بخش ساحلی زیبایی دارد که در تصاویر مشخص است.
موقعیت شاخص و ارتفاعات این منطقه باعث شده ، این منطقه به یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مناطق خاورمیانه تبدیل شده و یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های گردشگری در این شهر باشد. این مرکز در مجاورت صخره ای به نام کاپ امپلسیوس با ارتفاع 315 متری از ساحل قرار دارد و تمام این ویژگی‌ها باعث شده که این منطقه به قطبی برای تأسیس مشهورترین هتل‌های زنجیره‌ای تبدیل شود.  
\"\"\"\"
این منطقه شامل مناطق جنگلی و ساحلی بوده و بسیاری از پروژه‌های گردشگری در آنجا تأسیس شده است. به علت زیبایی فراوان طبیعت و جغرافیای منطقه، نام عروس شمال بر آن نهاده شده است. به همین علت مهم‌ترین و مشهورترین هتل‌های زنجیره‌ای ساختمان‌های مجلل و مرفهی را برای خود در این منطقه احداث کردند. علاوه بر منازه تاریخی که در سال 1864  تاسیس شده و نور فانوس دریایی آن به بیش از 30 مایل دریایی می رسد، غاری نیز در این منطقه وجود دارد که غار اسطوره ای هرقل نامیده شده و از بزرگ‌ترین غارهای آفریقا به شمار می‌رود. این غاز چشمه هایی دارد که تا عمق 30 متری زیر زمین نیز کشیده شده است.
در مرخصی طولانی‌مدت پادشاه عربستان به این منطقه معمولاً کادر زیادی از مسئولان و کارمندان و مشاوران ، او را همراهی می‌کنند. برای تأمین نیازهای گسترده‌ای که در این سفر وجود دارد ، صدها خودروی لوکس از نوع مرسدس و جگوار کرایه می شود و بخش های زیادی از چندین هتل مشهور منطقه از جمله هتل میراژ برای استفاده کارمندان ارشد دفتر پادشاهی کرایه می شود. تعداد اتاق های کرایه شده در هتل های مختلف این منطقه بالغ بر 800 اتاق و سوئیت است.
بر اساس تجربه سالهای قبل ، خاندان سلطنتی آل سعود در طنجه معمولاً به اماکن شبانگاهی از جمله کازینوهای طنجه رفت و آمد می‌کنند و ناوگانی از خودروهای لوکس و بسیار گران‌قیمت در رنگ و اندازه یکسان کنار هتل‌هایی که برای این شاهزادگان رزرو شده،‌ به چشم می‌خورد که مارک این خودروها معمولاً مرسدس بنز،‌ پورشه و لیموزین و ... است
\"\"\"\"
مجتهد فعال افشاگر معروف سعودی سال گذشته در صفحه توئیتر خود به بیان ریخت و پاش‌های گسترده ملک سلمان و همراهانش پرداخته است. وی نوشت که ملک سلمان و پسرش محمد به همراه 4000 ملازم، زندگی رؤیایی همراه با فساد باور نکردنی را می‌گذرانند. به نوشته وی، این سفر در چهار سطح صورت گرفته است، سطح اول این هیأت، خانواده ملک سلمان و پسرش محمد است که در 3 قصر بزرگ در منطقه «طنجه» ساکن هستند که هر قصر به اندازه یک روستا است. سطح دوم، دوستان نزدیک «محمد بن سلمان»، بزرگان ارتش و گارد پادشاهی است که صدها ویلا را در منطقه «الرمیلات» و »اشقار» را به اشغال خود در آورده‌اند. سطح سوم، کارمندان سطح بالای دیوان پادشاهی و شخصیت‌های مهم را شامل می‌شود که ویلاهای هتل «فرح» طنجه را در اختیار خود گرفته‌اند. در آخر سطح چهارم نیز بقیه افراد این هیأت 4 هزار نفره را شامل می‌شود که کارمندان عادی و دوستان درجه دو و هر کسی که توانسته خود را با این هیأت همراه کند در بر می‌گیرد که هشت هتل را با اتاق‌های بزرگ، برای آن‌ها رزور کرده‌اند.  رسانه های مغربی گزارش می‌دهند که در زمان حضور هیئت سعودی در طنجه تردد زنان و دختران روسپی در این منطقه افزایش قابل توجهی پیدا می کند.
مجتهد در ادامه می‌نویسد: به خواسته دیوان پادشاهی، تمامی هتل‌ها، خودروهای مجلل و ویلاها دو هفته قبل از ورود ملک سلمان و دو هفته بعد از خروجش باید در اختیار این هیأت باشد. از این رو، هزینه روزانه اتاق‌ها و خودروهای مجلل روزانه 40 میلیون ریال را در بر می‌گیرد که با احتساب خورد و خوراک روزانه، 50 میلیون دلار هزینه هر روزه این سفر است.
\"\"\"\"
به گفته این افشاگر معروف سعودی، علاوه بر این، هزینه فساد گسترده اخلاقی، مصرف مواد مخدر، شرب خمر و ... به حدی است که اهالی «طنجه» را با شگفتی و بهت مواجه کرده است. مجتهد ادامه می‌دهد: هزینه سفر مجلل 75 روزه ملک سلمان در سال گذشته بین 4 الی 5 میلیارد ریال سعودی بود که معادل است با حقوق یک ساله 40 هزار سرباز ارتش عربستان.  برخی منابع گزارش دادند که سال گذشته جشن ازدواج یکی از پسران سلمان بن عبدالعزیز در طنجه و با دعوت از شاهان و سران و شخصیت‌های بلندپایه کشورهایی که روابط گرم و نزدیکی با آل سعود دارند، و با هزینه میلیاردی برگزار شد.
در سال جاری در زمان ورود پادشاه عربستان و به فرودگاه این شهر، هیئتی از طرف دولت عربستان به ریاست سعد العثمانی نخست وزیر این کشور حضور داشتند.

  پربازدید ترین