• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نبرد مذهبی، پیشکش عرب ها و غربی برای افغانستان

نبرد مذهبی، پیشکش عرب ها و غربی برای افغانستان

 داعشی که توانسته سوریه و عراق را در آتش جنگ و خشونت به نابودی کشاند، در افغانستان به دنبال راه اندازی جنگ مذهبی است، حال می خواهد شاخه ای از طالب باشد یا اجماعی از افراط گرایان جهان .
طالبان به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین گروه تروریستی افغانستان از ابتدای فعالیت داعش به نبرد نظامی با این گروه پرداخت که توانسته بود سوریه و عراق را به سقوط و نابودی کشاند در حالیکه این سوال بارها عنوان می شود که آیا همانگونه که این گروه ادعا می کند، مسوول حمله به مراکز مهم و اماکن مذهبی است؟
طی دو سال گذشته این گروه خشن تروریستی تنها در ولایت ننگرها متمرکز بود و با توجه به برخی خبرها از نفوذ در شمال و شرق افغانستان، حکومت همچنان با بی تفاوتی عمل می کند و این در حالی می باشد که به تازگی حمله به سفارت عراق و مسجد جوادیه هرات را به عهده گرفته است.
هر دو حمله با آماج قرار دادن شیعیان، نشان می دهد که نیروهای داعش تنها معطوف به براندازی اختلاف های مذهبی است زیرا نه برخوردار از نیروی انچنانی است که در میدان های نبرد وارد شود نه زمینه گسترش را دارد.
همچنان که برخی تحلیلگران بر این باور هستند که داعش از بدنه طالبان و شاخه ای از این گروه است و برای تبلیغات و پیشبرد برخی اهداف حامیان طالبان با این نام در افغانستان فعال می باشد، رییس جمهور بارها از خطر داعش سخن رانده و در کنفرانس روند کابل شمار نیروهای آن را حدود هفت هزار تن عنوان کرد.
اگرچه حکومت وحدت ملی برای بقا وابسته به کمک و حمایت جامعه جهانی است با اختلاف های درونی که در نظام به وجود آورده همواره در تلاش برای بزرگ نمایی جنگ در افغانستان برای تحریک کشورهای تمویل کننده برای ادامه حمایت های مالی می باشد، حکومتی که هم ادعای مبارزه با ترویستان را دارد و هم محتاج ادامه جنگ است.
از سوی دیگر، حمله به سفارت عراق در کابل زمانی رخ داد که سفیر این کشور چندی قبل، پیروزی نظامیان عراق در موصل را جشن گرفته بود و حمله خونبار مسجد جوادیه هرات نیز تنها با هدف قرار گرفتن شیعه ها رخ داده است.
اینکه داعش در عراق و سوریه یک شکست خورده می باشد و خبرها حاکی از تلاش امریکا و حامیان این گروه برای انتقال به کشوری جنگ زده و مساعد برای افراط گرایان، افغانستان است نشان می دهد که تروریسم تنها پروژه ای به دست قدرت های بزرگ جهان و منطقه برای به انزوا کشاندن دشمنان خود و ناامن کردن خاورمیانه می باشد.
همانگونه که تنها هدف داعش براندازی جنگ مذهبی در افغانستان به مانند سوریه و عراق است اما افغانستان حتی در دوران جنگ داخلی نیز وارد چنین نبردی نشده و چالش همیشگی مربوط به اختلاف های قومیتی که اکنون کشور را در برگرفته است.
داعش با حمایت کشوری چون عربستان برای نابودی اهداف و فشار بر کشور ایران در کنار روسیه و عراق استفاده می شود زیرا نبرد کشورهای قدرتمند منطقه ای اکنون در خاک افغانستان سبب مدام شدن ناامنی هاست.
از سوی دیگر، با وجود به عهده گرفتن حمله های مذهبی در مناطق مختلف افغانستان توسط داعش اما این نکته حایز اهمیت است که تمامی گروه ای تروریستی با هر نامی از سوی کشورهای تمویل می شوند که هم راستا با اهداف منطقه ای امریکا می باشد، ریاض با هدف براندازی اختلاف های مذهبی و ترویج وهابیت در افغانستان در پی به انزوا کشاندن رقبای خود است و از جانب دیگر پاکستان با سلاح طالب در پی بازگرداندن دوباره امارت افراط گریان برای مقابله با هند.
اینکه داعش توانایی حمله به امنیتی ترین اماکن پایتخت را دارد و به راحتی هر مسجدی را به خاک و خون می کشاند به دلیل قدرت یابی در افغانستان و گسترش دامنه فعالیت آن نیست بلکه اختلاف های عمیق قومیتی و هرج و مرج سیاسی در افغانستان زمینه را برای فعالیت هر گروه و دخالت های سیاسی کشورهای خارجی محیا کرده است.
حال داعشی که توانسته سوریه و عراق را در آتش جنگ و خشونت های تکان دهنده به نابودی کشاند از سوی قدرت های منطقه ای و جهان به دنبال انتقال در خاک افغانستان است حال می خواهد شاخه ای از طالب باشد یا اجماعی از افراط گرایان جهان.

  پربازدید ترین