• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بهشته؛ دختر هنجارشکن که امید را برای هم نسلانش به ارمغان آورد

بهشته؛ دختر هنجارشکن که امید را برای هم  نسلانش به ارمغان آورد

بهشته، کوچکترین عضو یک خانوادۀ متوسط کابلی است که می ‏گوید با باورمندی به خود و تلاش مستمر، توانسته است در آزمون امسال کانکور، بلندترین نمره را در میان دختران از آن خود کند.
وی می‏گوید با وجود مشکلات سخت درس خواند و هیچ‎گاهی فرصت نداد تا ناهنجاری‎ها وی را از رفتن به مسیرش باز دارد.
بهشته می‎گوید: «خوشبختانه خانواده من از آن خانواده‎هایی نیست که تحصیل را برای دختران بد ببیند. من بسیار آزادانه می توانستم که به مکتب و کورس بروم و درس بخوانم.»
در حالی که شمار بزرگی از دختران در افغانستان به آموزش دسترسی ندارند، پدر و مادری بهشته، دختران شان را برای رفتن به عرصه کار آماده می‎سازند.
این پدر و مادر که هیچ پسری ندارند، به دختران شان امید بسته اند تا در پیری دست آنان را بگیرند.
هر سه دختر این خانواده، مکتب را موفقانه به پایان رسانیده اند و اکنون دنبال فرصت های تحصیلات عالی استند.
عبدالحمید، پدر بهشته می‎افزاید: «کسانی که کودکان به ویژه دختران را نمی‎گذارند که آموزش ببینند، کاری اشتباهی می‌کنند؛ برای این که بیشتر مشکلات افغانستان برخاسته از بی‎سوادی است، مردم باید باسواد شوند تا از این بدختی نجات یابیم.»
از میان دو دختر بزرگ‎تر این خانواده، یکی به تازه گی آموزش‎های حساب داری را به پایان رسانیده است و دیگری، روزنامه نگاری می ‎خواند.
نوریه، خواهر بهشته تصریح می‎کند: «شرایط برای دختران بسیار سخت است که به خواست خود کار کنند، به ویژه وقتی که عضو یک حزب نباشی و یا شناخت نداشته باشی.»
اما سنت شکنی‎های این خانواده، آسان نبوده است. گاهی ناگزیز استند، سخن های طعن آمیز دوستان و نزدیکان شان را تحمل کنند.
ظریفه، مادر بهشته جریان مبارزه شان را در مسیر این گونه خلاصه می‎کند: «برای ما می‏گویند که طبقه اناث نباید درس بخوانند. اما دختران باید درس بخوانند تا در آیندل به پیش بروند.»
در افغانستان در حدود سه میلیون کودک و جوان از آموزش و پروش باز مانده اند و از این میان، شمار بزرگی از دختران، حتا از آموزش‏های ابتدایی محروم مانده اند.

  پربازدید ترین