• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اهمیت ویژه همکاری های نزدیک دو کشور اسلامی و همسایه ایران و افغانستان

اهمیت ویژه همکاری های نزدیک دو کشور اسلامی و همسایه ایران و افغانستان

همکاری های نزدیک دو کشور اسلامی و همسایه ایران و افغانستان در عرصه های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است
کارشناس سیاسی-فرهنگی کشورمان گفت: همکاری های نزدیک دو کشور اسلامی و همسایه ایران و افغانستان در عرصه های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
دکتر علی واحدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و دیدار و گفت و گو با وی در تهران اظهار داشت: در شرایط کنونی گفت و گو و همکاری های دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی، مقتدر، باتجربه و دلسوز نسبت به افغانستان است که مسوولان آن با حسن نیت به دنبال رفع مشکلات افغان ها هستند.
وی افزود: در این راستا جمهوری اسلامی ایران می تواند همکاری های قابل توجهی با افغانستان داشته باشد که تاکنون هم چنین بوده و در طول بیش از سه دهه گذشته با وجود مشکلات فراوانی که داشته به افغانستان هم به عنوان یک کشور دوست و برادر نگاه کرده و در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با این کشور همکاری های خوبی داشته است.
عضو موسس بنیاد علمی فرهنگی کوثر عنوان کرد: سفر آقای غنی به جمهوری اسلامی ایران هم گام مثبت و اقدامی قابل توجه بود که می تواند در گسترش هرچه بیشتر روابط و مناسبات تاثیرگذار باشد. این کارشناس افغانستان با اشاره به نقش مثبت و صادقانه جمهوری اسلامی ایران در بیرون راندن تروریست های تکفیری از کشورهای عراق و سوریه و تجارب خوبی که در این زمینه دارد، گفت: ایران می تواند این نقش را در افغانستان هم ایفا کند. اما دشمنان وانمود می کنند که همکاری های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اهدافی پشت پرده دارد در حالیکه برای ملت و دولت افغانستان ثابت شده ایران بدون چشمداشت به دنبال همکاری با افغانستان به عنوان یک کشور برادر و همسایه است.
واحدی با اشاره به سخنان آقای روحانی در مورد اینکه مداخله کشورهای خارجی مشکل جدی برای کشورهای منطقه است، گفت: یکی از مشکلات بزرگ افغانستان هم دخالت غربی ها و بویژه امریکاست به عنوان مثال بارها مساله گفت و گو بین دولت افغانستان و طالبان مسلح به جای خوبی رسیده اما امریکایی ها دخالت کرده و قضیه را به هم زده اند، دیگر کشورهای منطقه هم چنین مشکلاتی از ناحیه دخالت های امریکا دارند.
وی اضافه کرد: مشکلات افغانستان با همکاری کشورهای همسایه و منطقه قابل حل است نه کشورهای غربی اما غربی ها و مخصوصاً امریکایی ها در قضایا دخالت می کنند تا مشکلات همچنان باقی بماند و آنان به اهداف و برنامه های خود برسند، دولت کابل هم اگر به دنبال حل مشکلات در کشور است بهترین و منطقی ترین راه جلب همکاری آن دسته از کشورهای همسایه و منطقه است که نسبت به افغانستان حسن نیت دارند.

  پربازدید ترین