• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پتان، مسیر اصلی تجهیز طالبان در افغانستان

پتان، مسیر اصلی تجهیز طالبان در افغانستان

نیروهای مستقر در پکتیا می گویند: طالبان به ساده گی تجهیزات نظامی شان را از خاک پاکستان از طریق دره «دی انزرکی کندو» در ولسوالی پتان ولایت پکتیا وارد افغانستان می کنند.
گفته می شود، دره های پر پیچ و خم لوی پکتیا که در نزدیکی خط دیورند قرار دارد به گروه های تند رو فرصت داده است تا از دره «انزرکی کندو» در ولسوالی پتان پکتیا تجهیزات نظامی شان را از «کورم اجنسی» و نیز «پاره چنار» پاکستان به ساده گی وارد افغانستان کرده و با همین تجهیزات به ناامنی در جنوب شرق و کابل می پردازند و در فاصله کمتر از یک ساعت زخمیان شان را برای مداوا به پاکستان می برند. این دره به قاچاقبران انسان و مافیای مواد مخدر نیز راه مطمئنی است.
شمیم کتوازی، والی ولایت پکتیا می گوید: “ولایت های لوگر، خوست و غزنی وقتی تجهیزات برسد بر امنیت کابل هم بی تاثیر نیست و از همین راه مخالفان مسلح زخمیان و کشته شدگان خود را نیز به پاکستان می برند.”
در کنار شبکه زرقاوی و سپاه صحابه، شبکه حقانی بزرگترین گروه مخالف مسلح دولت در پکتیاست. چنانکه نزدیک به هشتاد درصد حملات و فعالیت های خشونت آمیز را شبکه حقانی انجام میدهد. نگرانی مقام های نظامی در زون جنوب شرق این است که گروه های شورشی در تلاش انتقال اردوگاه های نظامی شان از آن طرف خط دیورند به افغانستان اند.
عتیق الله توره خیل، رییس ارکان قول اردوی 203 تندر در صحبت با خبرنگار آریانانیوز گفت: “طالبان میخواهند مراکز شان را به جانی خیل و موسی خیل بیاورند.”
اسدالله شیر زاد، فرمانده زون 303 سپین غر با ابراز نگرانی از اراضی پیچیده این مناطق گفت: “این مناطق مهمتر از توره بوره است. طالبان میخواهند تعلیمات و مراکز آموزشی شان را اینجا بیاورند.”
هرچند عملیات نظامیان افغان در دره «انزرکی کندو» سه ماه پیش آغاز شد و چندین پاسگاه در محل ایجاد شد اما شدت گرفتن حملات طالبان در بخش های دیگر پکتیا این عملیات را بی ثمر ساخت.

  پربازدید ترین