• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شرکت های خصوصی آمریکایی به جنگ دامن می زنند

اگر آمریکا ماموریت خود را به دست شرکت های خصوصی بسپرد آیا این وضعیت بهتر خواهد شد جنگ خاتمه پیدا خواهد کرد و یا بیشتر شدت خواهد گرفت؟
کاظم بامیک استاد دانشگاه در برنامه «حاشیه خبر» گفت: بحث حضور نیروهای خارجی در افغانستان چه در قالب حکومت آمریکا و چه شرکت های خصوصی باشد نگرانی های منطقه ای را دارد اما اگر در قالب شرکت مبارزه با تروریزم، بحث تامین امنیت افغانستان مطرح باشد، این، چنین نگرانی ها را تشدید می بخشد. همانطور که در عراق و جاهای دیگر شرکت های خصوصی امنیتی که آمدند وارد عملیات شدند، بیشتر از اینکه تامین امنیت کرده باشند و به نفع استخبارات منطقه کار کرده باشند، در بدل پول جنگ کرده اند و برای مبارزه با تروریزم کاری نکرده اند.
وی افزود: بیشتر به دنبال پول بوده و پول های هنگفتی را از جانب استراتژی امنیتی آمریکا دریافت کردند و در مقابل در مناطقی که اینها حضور پیدا کردند، مخصوصا در عراق، نه تنها فقط برای منافع آمریکا کار کردند بلکه با گروه های رقیب آنها وارد معامله شدند و در مقابل پول کار کردند. که این نتیجه وارد شدن شرکت های خصوصی در مسایل امنیتی و مخصوصا در موضوعاتی که چندین قدرت و چندین استخبارات حضور داشته باشد تبدیل شدن جنگ و ادامه جنگ می شود که متاسفانه افغانستان، زمینه و شرایطش مساعد برای رقابت های منطقه ای و استخبارات منطقه ای است که حضور شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان می تواند بحران را ادامه دهد.

  پربازدید ترین