• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قابل توجه اتباع افغانستانی فاقد مدرک مشمول گام دوم طرح سرشماری در ایران

قابل توجه اتباع افغانستانی فاقد مدرک مشمول گام دوم طرح سرشماری در ایران

در گام دوم طرح شناسایی اتباع غیر مجاز مدرک شناسایی(مثل کارت امایش جدید و یا تمدید روادید و اقامت) صادر نمی شود ، بلکه اتباع غیرمجاز مشمول طرح فقط سرشماری و شناسایی می گردند . این طرح زمانبر است و مراحل مختلفی دارد.
متاسفانه شنیده ها حاکی از ان است که بعضی از سودجویان از عدم آگاهی همشهریان سوءاستفاده نمودند و در قبال اخذ مبابغ هنگفت ، از افرادی که مشمول گام دوم طرح سرشماری نمی باشند ، نوبت سرشماری از سامانه اخذ کرده اند .

لازم است چند نکته یاداوری شود :
1- اخذ نوبت مشمولین گام دوم طرح سرشماری اتباع غیر مجاز افغانستانی ساکن ایران به صورت اینترنتی می باشد ، ولی اخذ نوبت به منزله شرکت در طرح نمی باشد ، بلکه بعد از اخذ نوبت در تاریخ تعین شده ، مدارک توسط دفاتر کفالت بررسی در صورت مشمول بودن فرد ، مورد شناسایی و سرشماری قرار می گیرد .
  در ضمن پس از بررسی اولیه توسط دفاتر کفالت و ثبت اطلاعات کلیه اعضای خانوار در دفاتر کفالت، همه مدارک و مستندات توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و بازبینی قرار می گیرد.
2- افرادی که در مرحله اول طرح سرشماری شرکت کردند ، از شرکت مجدد خودداری نمایند .
با توجه به سامانه یکپارچه ثبت اطلاعات و انگشت نگاری اتباع خارجی ، در اینده دچار مشکل و حتی باعث حذف خانوار از سامانه می گردد .
3- این طرح برای اتباع غیرمجاز مشمول ، دارای مدارک نامعتبر می باشد، اتباعی که دارای  مدارک معتبر اقامتی هستند و نیز اتباعی که مشمول این طرح  نمی باشند از شرکت در طرح خودداری نمایند تا دچار مشکل نگردند .
4- در ثبت و ارائه مشخصات دقت نمایید ، ارائه هرگونه اطلاعات غلط و یا مدارک جعلی و یا  اطلاعات اشخاص دیگر، موجب حذف کامل نوبت گیرنده از سامانه طرح خواهد شد.
5- تمام مشمولین مرحله اول و دوم طرح ، سرشماری می گردند و در مورد نوع مدرک صادره متعاقبا تصمیم گرفته خواهد شد و اجرای کامل طرح زمانبر می باشد.
6- با توجه به اینکه برای نوبت گیری نیاز به اسکن و بار گذاری عکس و مدارک می باشد و نیز در صورت اشتباه وارد کردن اطلاعات در سامانه ، قابل اصلاح نمی باشد و حتی ممکن است باعث حذف خانوار از سامانه گردد ، و نیز جهت جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو ، به اتباع غیرمجاز مشمول گام دوم  توصیه می گردد با مراجعه به دفتر کفالت که تجربه و تجهیزات لازم را دارند ، نوبت اخذ نمایند.

  پربازدید ترین