• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعمار 2800 سرد خانه کوچک و متوسط در سه ولایات کشور

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری  موفق شده است در دوسال گذشته 2800 سردخانه پیاز و کچالو را به هزینه 18,5 میلیون دالر در ولایات بامیان، پروان و کابل اعمار و به بهره برداری بسپارد.
از میان این سردخانه ها 156 آن اشتراکی، و2650 باب آن انفرادی می باشد که ظرفیت هریک از سردخان های انفرادی به 20 تن و از اشتراکی به 60 تن میرسد.
حاصلات پیاز دهاقین ولسوالی های بگرامی، چهار آسیاب، ده سبز، قره باغ،  موسهی و خاک جبار  در ولایت کابل، و ولسوالی های بگرام ، جبل السراج و شهر چاریکار ولایت پروان در این سردخانه ها نگهداری میشود.
بیش از 1700 باب از این سردخانه ها در ولایت بامیان ساخته شده است. سردخانه های بامیان در ولسوالی های کهمرد، پنجاب، سیغان، شیبر، ورث،  یکااولنگ و مرکز بامیان موقعیت دارد که برای نگهداری کچالو اعمار شده است.
اعمار سردخانه ها که برای نگهداری محصولات زراعتی و باغی از آن استفاده میشود در صدر برنامه های  وزارت زراعت قرار داد. به همین منظور ساخت و ساز سردخانه های صفر انرژی به ولایت های لوگر، غزنی، پکتیا، غور، میدان وردک و کاپیسا نیز توسعه داده میشود.
گفتنی است که همچنان 109 قطعه نمایشی جهت آموزش دهاقین با روش های جدید کاشت و تغییر زراعت عنعنوی به زراعت جدید احداث شده است.

  پربازدید ترین