• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امضای یادداشت تفاهم میان ایران و عراق در مورد اربعین حسینی(ع)/ روند صدور ویزا از 11 سنبله آغاز می شود

امضای یادداشت تفاهم میان ایران و عراق در مورد اربعین حسینی(ع)/ روند صدور ویزا از 11 سنبله آغاز می شود

وزیران امورداخله جمهوری های اسلامی ایران و عراق صبح امروز یادداشت تفاهمی را خصوص برگزاری مراسم اربعین امام حسین(ع) در سال جاری امضا کردند. این یادداشت تفاهم مسائلی مربوط به صدور ویزا و نحوه کنترل های امنیتی مرزی و همچنین در داخل خاک عراق را در بر می گیرد.
شب گذشته هیأتی از وزارت امورداخله عراق وارد ایران شد و صبح امروز گفتگوهایی را عبدالرحمن فضلی، وزیر امورداخله ایران برگزار کرد. در نتیجه این گفتگوها، یک یادداشت تفاهم برای اولین بار پیرامون چگونگی برگزاری مراسم اربعین امام حسین(ع) میان جمهوری اسلامی ایران که مسئول ستاد اربعین است و جمهوری اسلامی عراق که برگزارکننده مراسم اربعین می باشد، به امضا رسید.
در پایان این نشست و امضای یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور در خصوص برگزاری مراسم اربعین و همچنین مبارزه علیه تروریزم، مجید آقابابایی، مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت داخله ایران و همچنین دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) به خبرنگاران گفت: \"این بار اول بود که در طول سال های گذشته یک یادداشت تفاهم در خصوص برگزاری مراسم اربعین میان وزارت کشور(داخله) جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول ستاد اربعین و وزارت کشور(داخله) عراق که مسئولیت برگزاری اربعین را دارند، امضا شد\".
به گفته وی، مکانیزم های اجرایی نحوه خروج زائرین، نحوه صدور ویزا، نحوه کنترل های خاص امنیتی در مناطق مرزی، چگونگی همکاری های امنیتی مرزی و مشاوره ای در خاک عراق، کنترل های امنیتی در مسیر تردد زائرین ایرانی در داخل خاک عراق، همکاری استان داران(والیان) مرزی سه گانه ایران با استانداران مرزی عراق و... موضوعاتی بودند که در خصوص برگزاری مراسم اربعین، دو کشور پیرامون آن به تفاهم رسیدند.
مدیرکل امور مرزی وزارت داخله ایران ادامه داد که بر اساس تفاهم صورت گرفته، از 11 شهریور(سنبله) آینده، سفارت عراق و سه کنسول گری عراق در مشهد، اهواز و کرمان شاه، و از دوم ماه مهر/ میزان دوازده دفتری که با سفارت عراق به تفاهم رسیده شده، صدور ویزا برای زائران را شروع خواهند کرد که نسبت به سال قبل، پیشرفت مناسبی دارد و به نظر می رسد هیچ مشکل خاصی در مورد صدور ویزا وجود نداشته باشد.
از سوی دیگر به گفته وی، هر دو کشور علاقه نشان دادند مرز خسروی که نزدیک ترین مسیر به سوی بغداد، پایتخت عراق و پس از آن شهرهای کربلا و نجف است، فعال شود. مجدید آقابابایی خاطرنشان کرد که این مرز تعطیل نیست، اما غیرفعال است و با توجه به حوادث و اتفاقات بسیار خوبی به لحاظ امنیتی در خاک عراق صورت گرفته، قرار است یک کار مشترک صورت بگیرد و با حد اکثر امکان مرز خسروی برای تردد زائرین فعال شود.
در این مراسم در مورد چگونگی حضور مهاجرین افغانستانی حاضر در ایران در مراسم اربعین جزییاتی ارائه نشد، اما بر اساس توافق سال گذشته جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق، مهاجرین افغانستان که دارای کارت آمایش، کارت هویت، دفترچه پناهندگی و یا دفترچه اقامت صادره معتبر از مراجع قانونی باشند، می توانند برای شرکت در مراسم عظیم راهپیمایی اربعین حسینی(ع) ثبت نام کنند. بر اساس این توافق، مهاجرین می توانستند به 160 دفتر کفالت و اقامت اتباع خارجی در 14 ولایت ایران مراجعه و برای شرکت در مراسم عظیم اربعین حسینی(ع) ثبت نام کنند.
از سوی دیگر، اتباع کشور افغانستان و اتباع سایر کشورها که دارای پاسپورت های معتبر کشور خود بوده و دارای پروانه اقامت از جمهوری اسلامی ایران هستند نیز سال گذشته می توانستند مستقیما از طریق سیستم سماح، مراجعه به دفاتر کفالت، سفارت و کنسول گری های عراق و یا دفاتر صدور ویزا در 12 شهر ثبت نام کنند. البته این پاسپورت ها نباید دست نویس و باید قابل خواندن با ماشین باشند.
در کنار این امضای یادداشت تفاهم میان وزرای امورداخله ایران و عراق در مورد برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع)، مباحث مختلف دیگری بین دو وزیر مطرح شد که می توان به مبارزه علیه تروریزم اشاره کرد.
به گفته مدیرکل امور مرزی وزارت داخله ایران، دولت عراق پیشنهاد ایجاد یک اجلاس مشترک میان وزاری امورداخله کشورهای همسایه عراق را مطرح کرده تا بتوانند یک یادداشت تفاهم مبارزه منطقه ای علیه تروریزم داشته باشند که وزیر داخله ایران از آن استقبال کرد.
موضوع دیگر به گفته مجید آقابابایی، تعیین تکلیف حدود 40 هزار اتباع عراقی در ایران بود که فاقد سند هویتی هستند و قرار شد یک کمیته مشترک میان دو کشور ایجاد شود و موضوعات مرتبط با این شهروندان را بررسی کند.

  پربازدید ترین