• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نزدیک به ده ملیون کودک تحت پوشش واکسین فلج اطفال قرار مى گیرند

نزدیک به ده ملیون کودک تحت پوشش واکسین فلج اطفال قرار مى گیرند

وزارت صحت عامه در آغاز دور سوم کمپاین محو فلج اطفال، اعلام کرد که در این دور 9،9 میلیون کودک به شمول 90 هزار کودک بازمانده از واکسین دور دوم، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، امروز در مراسم آغاز این برنامه در کابل گفت که عدم هماهنگی میان موسسات تطبیق کنندۀ خدمات صحی در کشور سبب شده بود تا حدود 90 هزار کودک در ولایت های هلمند و قندهار، از تطبیق واکیسن فلج اطفال باز بمانند.
به گفته او، در این کمپاین پنج روزه که امروز آغاز شد، به 9،9 میلیون کودک زیر پنج سال، واکسین فلج اطفال و براى 8،9 میلیون کودک شش ماه الی پنج سال ویتامین (آ) داده مى شود.
به گفته وی، در اوایل سال روان میلادی، حدود 350 هزار کودک به دلیل ناامنی در ولایت های قندوز، ننگرهار، نورستان، کنر و لغمان، از تطبیق واکسین فلج اطفال بازمانده بودند؛ اما به همکاری علما، متنفذین و بزرگان قومی تحت پوشش قرار گرفتند.
به اساس معلومات وزارت صحت عامه؛ در سال روان پیش از این دو دور کمپاین تطبیق واکسین فلج در کشور راه اندازى شده و قرار است یک دور دیگر نیز در اوایل زمستان راه اندازى شود.
بر پایه معلومات وزارت صحت عامه؛ از آغاز سال 2017 تا به حال، دو واقعۀ فلج کودکان در قندهار، دو واقعه در هلمند، یک واقعه در قندوز، و یک واقعه در زابل ثبت شده است و سال گذشته، 13 واقعه مثبت این بیماری در کشور به ثبت رسیده بود.
مولوی شمس الرحمن فروتن، در رابطه به ضرورت تطبیق واکسین فلج اطفال از دیدگاه قرآن، احادیث نبوی (ص) و قواعد فقهی گفت که تطبیق این واکسین، یک امر ضروری است و هر کسی که از تطبیق آن منع می کند، باعث هلاکت یک ملت می شود.
به گفته او، کسی که تبلیغ سوء می کند و مانع تطبیق واکسین فلج اطفال می شود، گناه بزرگی را متقبل شده است؛ چون بازگویی چنین موضوعاتی بدون اساس و دلیل که باعث نگرانی مردم شود، خلاف موازین اسلام است.
خانم ادیل خُضر (Adele Khodr) مسوول صندوق کودکان ملل متحد (UNICEF) در مراسم آغاز کمپاین گفت که تطبیق واکسین روزمره محو فلج اطفال در مراکز صحی، در ریشه کن شدن این ویروس ارزشمند است؛ نباید به فراموشی سپرده شود و والدین، اطفال واجد شرایط شان را باید در برابر این بیماری معافیت ببخشند.
ریچارد پیپرکارن (Dr. Richard Peeperkorn) مسوول سازمان صحى جهان در افغانستان، در پیامى که در مراسم امروز به خوانش گرفته شد، گفته است که در دو سال اخیر، برای امحای فلج اطفال پیشرفت های خوبی در افغانستان صورت گرفته است؛ اما در جنوب کشور به دلیل موجودیت برخی خلاها در تطبیق واکسین و رفت و آمد مردم در مناطق سرحدی با پاکستان، پنج واقعه مثبت به ثبت رسیده است.
به گفته او به ثبت رسیدن واقعات مثبت فلج اطفال در هلمند و قندهار، باعث نگرانی سازمان صحی جهان می باشد و باید تلاش شود تا برای اطفالی که از کمپاین باز می مانند، واکسین تطبیق گردد.
در جای دیگر این پیام تصریح شده است که سازمان صحی جهان، متعهد به همکاری و تطبیق برنامه امحای فلج اطفال در افغانستان می باشد.
ویروس فلج کودکان، تا هنوز بر علاوه افغانستان در پاکستان و نایجیریا نیز در گردش مى باشد.

  پربازدید ترین