• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تلاش ها برای افزایش کشت زعفران در افغانستان

تلاش ها برای افزایش کشت زعفران در افغانستان

تا کمتر از یک ماه دیگر فصل کشت زعفران در کشور آغاز خواهد شد و امسال یک گُستره سه هزار هکتاری کشت زعفران را در بر خواهد گرفت.
لطف‎الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری در این باره گفت: \"پیش بینی می‎شود که ما امسال میزان تولید زعفران را در افغانستان تا سقف 8 تن یا 8 هزار کیلو بلند ببریم. تلاش‎های که صورت گرفته است از آدرس وزارت زراعت و آبیاری ما بتوانیم تولید با کیفیت زعفران را بالا ببریم.\"
در حال حاضر، یک کیلو گرام زعفران در بازارهای‎های جهانی تا 1 و 800 دالر به فروش می‎رسد و بلند بودن بهای زعفران بسیاری از کشاورزان را به کشت این گیاه صنعتی، دل بسته کرده است.
عبدالنقیب، یکی از کشاورزان گفت که او پنج سال می‎شود که زعفران کشت می‌کند، امسال نیز 200 کیلو پیاز زعفران را در زمین‎هایش کشت کرده است.
وی افزود که اگر از سوی حکومت حمایت شود، می‌تواند زمین‌های بیشتر را، زعفران کشت کند.
وی در ادامه گفت: \"همکاری وزارت زراعت به ما نیاز جدی است، اما متأسفانه خود مدیریت کوپراتیف که مربوط ولسوالی ما است دسترسی به اینجا ندارند و کمکی به ما نمی‎کنند.\"
به گفتۀ وزارت زراعت و آبیاری این نهاد برای تثبیت کیفیت زعفران در ولایت هرات یک آزمایشگاه معیاری ساخته است تا با کنترول دقیق کیفیت زعفران این گیاه به کشورهایی که برای زعفران بازارهای خوب دارند، صادر شود.

  پربازدید ترین