• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس‎جمهور: اگر در وزارت داخله اصلاحات نیاید بودجه آن را نمی‎دهم

 رییس‎جمهور: اگر در وزارت داخله اصلاحات نیاید بودجه آن را نمی‎دهم

محمد اشرف غنی، رییس‏ جمهوری کشور هشدار می‎دهد که اگر در وزارت امور داخله، اصلاحات نیاید، بودجۀ این وزارت را نخواهد داد.
رییس‎جمهور که امروز(دوشنبه، 23اسد) در مراسم معرفی ویس احمد برمک، نامزد وزیر تازۀ وزارت امور داخله، سخن‏ می‎زد، بیان داشت که کسانی در این وزارت، با فشارهای سیاسی، به جنرالی رسیده اند و این پدیده، دیگر پذیرفتنی نیست.
آقای غنی افزود: «اگر اصلاحات انجام نشود، من بودجه را نمی دهم! پیغام مرا تمام کسانی که مانع راه اصلاحات وزارت محترم داخله استند، به وضاحت گوش بشنوند.»
ویس احمد برمک که پیش از این سمت وزارت دولت در امور رسیده‎گی به حوادث را به عهده داشت، روز گذشته به عنوان نامزد وزیر و سرپرست وزارت امور داخله معرفی شد؛ گزینشی که به گفته رییس جمهور، بخشی از یک برنامه چهارساله امنیتی را می سازد و همه گان باید در عملی شدن این برنامه، سهم بگیرند.  
اما، به نظر می رسد که آوردن اصلاحات در وزارت امور داخله، کار آسانی نیست؛ آن هم در اوضاعی که خود رییس جمهور، نگران مداخله های سیاسی در این نهاد است.
رییس جمهور در این باره اظهار داشت:«این قابل قبول نیست که تحت فشارهای سیاسی، یک نفر در پنج سال، از ساتنمنی، به جنرالی برسد.»
در این میان، نامزد وزیر تازۀ امور داخله، از رییس جمهور می خواهد که جلو هرگونه مداخله را در وزارت امور داخله بگیرد تا او بتواند، نخست پیکار با فساد اداری را در این وزارت آغاز کند.
چیزی که وزیر پیشین امور داخله هم، بر آن تأکید دارد.
ویس احمد برمک، سرپرست وزارت امور داخله بیان داشت: «آیا واقعأ همان نانی که در مینو است، با همان کیفیت، برای پولیس افغانستان است؟ آیا البسۀ شان است؟ آیا به همین شکل، تمام مرمی یا سلاحی که پولیس افغانستان ضرورت دارد، آیا وجود دارد یا ندارد؟»  
تاج محمد جاهد، وزیر پیشین امور داخله نیز اظهار داشت: «یک پولیس مسلکی، یک پولیس جوابگو در برابر مردم افغانستان باشد و پولیسی باشد که توان مندی و قابلیت را هم در مبارزه در برابر تروریزم داشته باشد و به خصوص در تنفیذ قانون، موفق باشد.»
در شانزده سال اخیر، این نخستین بار است که فردی، بی هیچ پیشینه و تجربۀ نظامی، به نامزد وزیری امور داخله، برگزیده می شود.
در برنامۀ چهارساله امنیتی حکومت، نیز بر تغییر مأموریت نیروهای پولیس از جنگ به تأمین امنیت تأکید شده است.
با عملی شدن کامل این برنامه، نیروهای مرزی و نظم عامه پولیس، به ارتش خواهند پیوست و ارتش افغانستان، به تنهایی، باید بار جنگ را در کشور، بر دوش بکشد.

  پربازدید ترین