• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جهان را متوجه وضعیت «ویژه» هزاره ها باید ساخت

1- هزاره ها در افغانستان مانند بسیاری از اقلیت های قومی و مذهبی  در سایر نقاط جهان  دست کم از دو قرن به این سو در معرض حذف، تبعیض و سرکوب بوده اند. پایه و بنیاد اجتماعی آن  نفرت مذهبی  ونژادی بوده که در خدمت  گسترش قدرت و  کسب ثروت از جمله تصرف زمین موفقانه عمل کرده است. این جانب این  نکته را در مقاله تصرف هزاره یاغستان به روایت سراج به تفصیل و مستند توضیح داده ام. فاجعه میرزا اولنگ در کنار فاجعه های یک سال اخیر که عمدتا هزاره ها  و توسعا شیعیان را به دلیل ماهیت قومی و مذهبی متفاوت شان هدف قرار داده جزئی از این سلسله است، پس هزاره ها در معرض کشتار جمعی ، تبعیض و حذف اند.
2- این نوع رفتار به موجب قوانین بین المللی مصداق جنایت علیه بشریت، جرایم جنگی، و مانند آن به حساب می آید.
به موجب همین قوانین، در قبال این حوادث، نخست این دولتهای  ملی است که مسؤولیت محافظت از شهروندان خود خصوصا آن دسته از شهروندان را  که بیشتر در معرض نفرت و تبعیض و  حذف قرار دارند، بر عهده دارند. به موجب قوانین یادشده دولت ملی موظف است که به صورت ویژه از گروه های قومی و مذهبی آسیب پذیر خود که عمدتا تحت عنوان اقلیت یاد می شوند محافظت کند.
بِنَا براین در قدم نخست  دولت افغانستان این نکته ظریف را درک کرده و در  پالیسی دفاعی خود، آن را به شکل اساسی و بنیادین جای دهد.
علاوه بر این، به لحاظ سیاسی نیز اتخاذ چنین سیاستی یگانه راه جلوگیری از جنگ نیابتی در  کشور است .
 3- جهان، به طور خاص امریکا به دو دلیل در قبال وضعیت ویژه هزاره مسؤولیت دارد: نخست به دلیل حضور مستقیم شان در جنگ افغانستان ، خصوصا که این مردم تحت عنوان جنگ با غرب کشتار می شوند  و دوم به موجب قوانین یادشده.
 4- اما نکته این جاست  چرا جهان در برابر  کشتار هزاره ها بی تفاوت است و هنوز در رسانه های جمعی جهان راه باز نکرده است که افکار عمومی جهانی را به سوی ضرورت  محافظت از هزاره سوق دهد؟
عدم توجه دولتها می تواند دلایل سیاسی داشته باشد، معمولا دولتهای بزرگ از اجرای عملیات بشر دوستانه به دلیل هزینه های انسانی و مالی آن شانه خالی می کنند. اما عدم توجه رسانه ها که زمینه ساز تغییر در سیاست دولتها است، ناشی از عدم درک تاریخی وضعیت ویژه هزاره است.  
پس بر تمامی عدالت خواهان و فعالان مدنی از هر قوم و نژاد از جمله فعالان  مدنی هزاره در سراسر جهان است که  جهان را متوجه وضعیت ویژه هزاره کنند.

 دکتر محمدامین احمدی

  پربازدید ترین