• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از ایشچی دوستم تا ایشچی عطا

از ایشچی دوستم تا ایشچی عطا

 ارگ برای دسیسه چینی باید زیرک تر از موضوع مهمند و جمعه خان همدرد عمل کند زیرا عطا محمد نور نه دوستم است که با اتهام اخلاقی به زانو در بیاید و نه اسماعیل خان و خلیلی که مغلوب معامله شود .
 صف مخالفان حکومت اشرف غنی که هر یک از رهبران پرقدرت قومیت های افغانستان است اگرچه توان به چالش کشیدن ارگ را در بسیج مردمی دارند با متحد شدن، خواهان مقابله سیاسی شدند اما مدت زمانی نگذشت که تیرهای دسیسه و معامله روانه جنرال دوستم، محقق و عطا محمد نور شد.
همانگونه که حکومت توانست با اتهام ایشچی، رهبر قدرتمند نظامی شمال را مجبور به ترک افغانستان کند و راه های بازگشت را بر وی ببندد، با خیال آنکه محمد آصف مهمند می تواند ایشچی دوم باشد در پی فشار بر عطا محمد نور است.
عطا محمد نور به عنوان امپراطور بزرگ بلخ با دست داشتن در فساد و زد و بندهای سیاسی توانست به قدرت نظامی و ثروتی بی حد و اندازه دست یابد اما تنها والی در یک و نیم دهه گذشته است که مغلوب دسیسه و معامله های رهبران پشتون حکومت نشد، هرچند در معامله با اشرف غنی با پشت کردن به عبدالله سبب اختلاف های درون حزبی جمعیت شد و در رویای رسیدن به حکومت تنها به ولایت بلخ رسید.
اتهام ایشچی چه حقیقت باشد و چه اتهام در اصل ماجرای تغییر ایجاد نمی کند زیرا توانست جنرال دوستم همیشه ناسازگار را منزوی کند، ارگ از ابتدای اتحاد ناهمگون وی با اشرف غنی در پی برکناری معاون اول ریاست جمهوری بود.
حال با اتحادی که در ترکیه میان دوستم، محقق و عطا محمد نور ایجاد شد، استانکزی برای به معامله کشاندن معاون اول ریاست جمهوری به این کشور سفر کرد که با شکست مواجه شد، مردم هزاره در میرزاولنگ با بی اعتنایی حکومت نسل کشی شدند تا فشاری بر رهبر آنان باشد و حال مهمندی که قرار است تبدیل به ایشچی دیگر برای عطا محمد نور شود.
حکومت از هر وسیله ای برای در هم شکستن مخالفان خود استفاده می کند از ناامن کردن شمال تا استفاده از نفوذی های چون مهمند و جمعه خان همدرد برای به چالش کشیدن والی بلخ.
زمانیکه این عضو شورای ولایتی در فرودگاه مزار شریف در محاصره نیروهای امنیتی بود، پای جمعه خان همدرد برای محافظ از وی باز شد در حالی که بدنامی این فرمانده حزب اسلامی در کشور زبانزد است.
جمعه خان همدرد طی شانزده سال گذشته همواره در پی ناامن کردن شمال بوده است و در حمایت از راس حکومت دست به اقداماتی به مانند گروه های تروریستی می زند، استفاده از مهره های چون همدرد و مهمند، سیاست تازه ای از سوی ارگ نیست و نشان می دهد تا چه میزان حکومت در خشم از مخالفان به سر می برد.
حکومتی که خود مامنی برای استانکزی و اتمر به عنوان سنبل های فساد و طالب دوستی است به یکباره تبدیل به مجری عدل و قانون برای ایشچی مورد ظلمِ دوستم بدل می شود و جدای از نگاه قومی و گزینشی اشرف غنی نشان از سیاست سیاه ارگ نشینان دارد.
تلاش های حکومت برای مقابله با والی بلخ آنهم با استفاده از مهمند و پرونده فساد نه به سادگی به انزوا کشاندن دوستم است و نه عطا محمد نور چنان ضعیف که به راحتی مغلوب شود.
از جانب دیگر، حکومت نمی تواند با اتهام فساد، فردی چون عطا محمد نور را به محاکمه کشاند زمانی که خود در میان فاسد ترین مقام ها قرار دارد و حتی استفاده از گزینه ناامن کردن بلخ همچنان که برای مردم فاجه ای دیگر است، حکومت را نیز در آستانه سقوط قرار می دهد.
آنچه در شمال رخ دارد نه به دلیل قدرت یافتن طالبان بلکه از جانب درون حکومت برای به ناامنی کشاندن منطقه همیشه امن می باشد تا قدرت رهبران مخالف حکومت در هم شکسته شود و حال پس از جنایت تکان دهنده میرزاولنگ سرپل، بلخ را نشانه گرفته اند.
عطا محمد نور نیز به مانند دیگر رهبران ایتلاف نجات، در پی منافع شخصی و آلوده به جنگ های گذشته و فساد می باشد اما تنها مقامی است که در روزگار بد افغانستان، امنیت بلخ را حفظ کرده که در برکناری وی باید فاتحه بلخ همیشه امن را خواند.
عطا محمد نور نه دوستم است که با اتهام اخلاقی به زانو در بیاید و نه اسماعیل خان و خلیلی که مغلوب مقام های تشریفاتی شود و ارگ برای دسیسه چینی برای چنین سیاستمداری باید زیرک تر از موضوع مهمند و جمعه خان همدرد عمل کند.
اما اگر بلخ نیز به مانند دیگر ولایت ها به ناامنی کشیده شود و حکومت به رویای نابودی عطا محمد نور دست یابد اما تاوانی بس گران خواهد داد و آن سقوط افغانستان یا به دست تروریستان است یا خیزش مردمی.

  پربازدید ترین