• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«عطا، دوستم و محقق» در پی اتفاقات اخیر شمال کشور بیانیه مشترکی علیه حکومت وحدت ملی صادر کرد

«عطا، دوستم و محقق» در پی اتفاقات اخیر شمال کشور بیانیه مشترکی علیه حکومت وحدت ملی صادر کرد

شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان در واکنش به قضیه بازداشت عضو شورای ولایتی و اتهام به عطا محمد نور با انتشار بیانیه‌ای از مقامات حکومت وحدت ملی خواست تا به روند ناامن سازی شمال کشور پایان دهند.
در پی صدور حکم دولت برای بررسی درگیری مسلحانه در فرودگاه شهر مزارشریف و بازداشت عضو شورای ولایتی بلخ، «شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان» از عطا محمدنور اعلام حمایت کرد.
اخیرا «آصف مهمند» از منتقدان والی بلخ در پی یک درگیری و کشته و زخمی شدن تعدادی بازداشت شد و اعضای خانواده وی مدعی شدند که مهمند قبل از انتقال به ریاست امنیت ملی مورد ضرب‌وشتم والی بلخ قرار گرفته است.
پس از این اظهارات، در کمترین فرصت اشرف غنی با صدور فرمانی هیئتی متشکل از دادستانی، مقامات امنیتی و نمایندگان کشور را برای رسیدگی به این موضوع به مزارشریف فرستاد.
شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان نیز در پی اقدامات رئیس جمهور غنی بیانیه‌ای در حمایت از عطامحمد نور والی بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی کشور صادر کرد.
در این بیانیه با اشاره به رئیس و مشاور امنیت ملی کشور آمده است که نقش چهره‌های معلوم‌الحال در سازماندهی وطرح توطئه قابل تامل است زیرا این افراد برای برهم زدن نظم سیاسی و تضعیف حکومتداری تلاش می‌کنند.
بر اساس این بیانیه، درگیری و مقاومت عضو شورای ولایتی بلخ در برابر نیروهای امنیتی در فرودگاه شهر مزار شریف به عنوان یک توطئه یاد شده است.
این ائتلاف سیاسی تصریح کرد که افراد مسلح و غیرمسئول وابسته به مقامات عالی‌رتبه حکومت وحدت ملی از فرد متهم که نیروهای امنیتی افغانستان طبق حکم دادستانی به بازداشت او موظف بودند حمایت کرده‌اند.
در این بیانیه آمده است که اعضای شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان از عطامحمدنور والی بلخ و از اعضای رهبری این ائتلاف حمایت خواهند کرد.
بیانیه تأکید می‌کند که مقامات حکومت وحدت ملی باید به روند ناامن سازی شمال کشور و بویژه ولایت بلخ پایان دهند و بیش از این ثبات وامنیت در افغانستان را مختل نکنند.
برخی معتقدند که اشرف غنی تلاش می‌کند تا با استفاده از حربه اتهام که در قضیه بازداشت عضو شورای ولایتی به عطا محمد نور وارد شده او را نیز مانند ژنرال دوستم حذف کند.
 عطا محمد نور از اعضای فعال شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان است که در صورت حذف وی و عدم حضور ژنرال دوستم در افغانستان بزرگترین ائتلاف منتقدان اشرف غنی با فروپاشی مواجه خواهد شد.
از سوی دیگر اعضای حزب جنبش اسلامی نیز در دیدار با عطا محمد نور حمایت خود را از والی بلخ اعلام کرده‌اند.

  پربازدید ترین