• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معافیت 50 درصدی گمرکی ایران برای تجار افغانستانی در چابهار

معافیت 50 درصدی گمرکی ایران برای تجار افغانستانی در چابهار

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از راه‌اندازی خط‌های کشتیرانی و ارائه بسته‌های تشویقی و تخفیف 50 درصدی به سرمایه‌گذاران افغانستانی برای تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت شرق کشور و آسیای میانه خبر داد.
\"‌عبدالرحیم کردی\" در گفت وگو با ایسنا گفته است که‌ چابهار کوتاه ترین و به صرفه‌ترین مسیر برای دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد است.
وی خاطرنشان کرده است که افغانستان درحال حاضر عمده واردات و صادرات خود را از بندر عباس و کراچی در پاکستان انجام می‌دهد و این در حالی است که بندر چابهار در مقایسه با بندرعباس 90 کیلومتر و با کراچی 700 کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است.
به گفته کردی، برای آنکه تجار و صاحبان کالا چابهار را به عنوان مقصد و مبدا بار خود در نظربگیرند، باید تخفیفات و یارانه‌هایی را ارائه داد، چراکه درحال حاظر چابهار بندری گران قیمت برای حمل و نقل و ترانزیت کالاست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: برای افزایش تمایل تاجران افغانستانی به استفاده از چابهار تخفیفات ویژه‌ای برای تجار افغانی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: تخفیف 50 درصدی سازمان بنادر برای حقوق و عوارض بندری، تخلیه و بارگیری و انبارداری و تخفیف 33 درصدی به تفاوت سوخت مصرفی موتر های باربری افغانی نمونه‌ای از آن‌هاست.
وی با اشاره ‌‌به ارائه بسته‌های تشویقی به سایر صاحبان کالا کرد و گفت: هزینه‌های انبار داری در منطقه آزاد چابهار بین یک تا سه ماه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی رایگان است‌.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار هم چنین راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی در چابهار را برای جذب صاحبان کالا لازم داست و گفت: بنا به تفاهم نامه‌ای که سازمان منطقه آزاد چابهار با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارد، خط منظم کشتیرانی بین چابهار و هند(بندر کاندلا)هر چهار روز یکبار به چابهار می‌آید‌.
کردی خاطرنشان کرد: برای تقویت خط‌های منظم کشتیرانی در مسیر چابهار رایزنی‌هایی با شرکت‌ها ازجمله ترنگ دریا برای راه‌اندازی خط‌های منظم کانتینری در مسیر‌های چین، عمان، امارات و قطر صورت گرفته است.

  پربازدید ترین