• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عشق ثریا عامل استقلال کشور شد

عشق ثریا عامل استقلال کشور شد

روز استقلال و استرداد کشور بر همگان مبارک!
ملکه ثریا دختر محمود طرزی، دختر زیبا مقبول و دلنشین بود، که حتی حبیب الله پدر شاه امان الله خان قصد ازدواج با ثریا را داشت اما ثریا و پدرش محمود طرزی علاقمند به امان الله خان بودند.
خوب داستان عجیبی دارد اما در نهایت، سیاست های عجیبی محمود طرزی سبب شد تا ثریا به عقد امان الله خان در آید اما حبیب الله خان از این نامزدی و ازدواج خشمگین بود.
محمود طرزی شخص هوشیار و نویسنده بود. می خواهم کوتاه بنویسم، در آن زمان رسم خاندان شاهی بر این بود که در شب اول عروسی که داماد نزد عروس می رفت، چادر عروس را از رُخش بر میداشت و در جمع از اعضای خانوداه‌ی دو طرف، داماد به عروس می گفت: چه آرزو داری که برآورده کنم و همین کار میان شاه امان الله خان و ملکه ثریا نیز عملی شد.
ثریا که درس عمیق از پدرش محمود طرزی گرفته بود، وقتی امان الله چادر را از رُخ زیبای ثریا برداشت و گفت: ثریا چه آرزو داری که بر آورده کنم. ثریا گفت: استقلال افغانستان را از تو می خواهم.
به قول تاریخ نویسان، امان الله خان تا یک دقیقه سکوت کرد و گفت: ثریا جان چنین انتظاری ازت نداشتم.
گفته می شود، پس از آن شب، امان الله بی نهایت تلاش کرد تا استقلال کشور را به دست آورد.
برخی تاریخ نویسان به این باور اند که اندیشه‌ استقلال طلبی، فقط در ذهن محمود طرزی بود و او از احساسات پاک معشوقان دلبسته به هم استفاده کرد، و استقلال کشور را به دست آوردند.

طرحی

  پربازدید ترین