• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اچکزی: پاکستان از اخلاص کار گیرد بحران افغانستان 60 درصد حل می شود

اچکزی: پاکستان از اخلاص کار گیرد بحران افغانستان 60 درصد حل می شود

یک سیاستمدار مشهور پاکستانی گفته است اگر اسلام آباد در مورد افغانستان اخلاص داشته باشد مشکل این کشور شصت درصد حل می شود.
محمود اچکزی می گوید باید به استقلال افغانستان احترام شود درغیر آن درانتظار نابودی همه چیز باید بود.
کابل و متحدان غربی آن همواره پاکستان را یک پهلوی درشت قضیه افغانستان می دانند و بار ها از اسلام آباد خواسته اند که در این میان نقش سازنده یی بازی کند اما با آنکه پاکستان در حرف همیشه متعهد به ثبات افغانستان بوده ولی درعمل این تعهد خود را ثابت نکرده است.
محمود اچکزی، رهبر حزب عوامی ملی پشتونخواه درمصاحبه با بی بی سی نقش پاکستان را مهم دانسته می گوید: “این بسیار ساده لوحی است که از مخالفان خود توقع عدم مداخله را داشته باشیم اگر امنیت نباشد هیچی کرده نمی توانیم به صلح با هند، ایران وافغانستان نیاز داریم.”
پاکستان پناهگاه امن گروه های تندرو مذهبی شناخته می شود آقای اچکزی می گوید تجاوز شوروی سابق بر افغانستان این همه مشکلات را خلق کرده است چون هر آنچه اکنون به میان آمده ناشی از آن است ولی اکنون باید برای از میان بردن اینها فکر شود.
آقای اچکزی می افزاید: “درجریان حمایت امریکا از احزاب جهادی، صدها هزار خارجی آموزش دیدند. به نظر من کشور من و امریکا می دانند که اینجا کی، کی ها را آموزش داده است. اکنون ازشر آنان خود را خلاص کنیم. اگر این طور نشود منطقه در آتش خواهد سوخت.”
این اظهارات درحالی مطرح می شود که پیش ازاین نیز برخی سیاسیون پاکستان از نقش منفی پاکستان دربحران افغانستان حرف زده اند. درعین زمان خواست تمام کشورهای دخیل در نبرد افغانستان از ترمپ  این است که در راهبرد جدید درمورد پاکستان نیز به گونه جدی فکر شود.

  پربازدید ترین