• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امام رضا(ع) به مردی که به دلیل درد شدید به ایشان مراجعه کرده بود چه فرمود؟

امام رضا(ع) به مردی که به دلیل درد شدید به ایشان مراجعه کرده بود چه فرمود؟

مردی از شکمْ ‏دردی که چیزی نمانده بود باعث مرگش شود، به نزد علی بن موسی الرضا علیه ‏السلام نالید و از ایشان خواست برای او در پیشگاه خداوند عز و جل دعا کند.
طبّ الأئمّة علیهم‏السلام- به نقل از محمد بن ابراهیم جعفی: مردی از شکمْ ‏دردی که چیزی نمانده بود باعث مرگش شود، به نزد علی بن موسی الرضا علیه ‏السلام نالید و از ایشان خواست برای او در پیشگاه خداوند عز و جل دعا کند ؛ چرا که دارو و درمان‏های فراوانی که به وی داده ‏اند، او را به ستوه آورده است و نه فقط او را سودی نرسانده ، بلکه بر شدّت درد او نیز افزوده است.
امام - که درود خدا بر او باد - لبخند زد و فرمود: «نیک‏بخت مردا! دعای ما به درگاه خداوند، جای خود دارد و من از خداوند می‏ خواهم به مدد و نیروی خود، درد تو را بکاهد، امّا چون درد بر تو غلبه کرد و از آن به خود پیچیدی، گردویی بردار و بر آتش بگیر تا هنگامی که بدانی آنچه در درون آن هست، کباب شده و آتش، رنگ پوست آن را نیز دیگرگون کرده باشد. در این هنگام ، آن را بخور که در دم ، درد را آرام میکند.
او می‏ گوید : به خداوند سوگند ، تنها یک بار این کار را انجام دادم و به اذن خداوند ، آن شکمْ ‏دردِ من ، آرام شد.

متن حدیث:

طبّ الأئمّة عن محمّد بن إبراهیم الجعفیّ:
شَکا رَجُلٌ إلی أبِی الحَسَنِ عَلِیِّ بنِ موسَی الرِّضا علیه‏السلام مَغصا کادَ یَقتُلُهُ ، وسَأَلَهُ أن یَدعُوَ اللّه‏َ عز و جل لَهُ فَقَد أعیاهُ کَثرَةُ مایَتَّخِذُ لَهُ مِنَ الأَدوِیَةِ ، ولَیسَ یَنفَعُهُ ذلِکَ ، بَل یَزدادُ عَلَیهِ شِدَّةً .
قالَ : فَتَبَسَّمَ - صَلَواتُ اللّه‏ِ عَلَیهِ - وقالَ : وَیحَکَ ! إنَّ دُعاءَنا مِنَ اللّه‏ِ بِمَکانٍ ، وإنّی أسأَلُ اللّه‏َ أن یُخَفِّفَ عَنکَ بِحَولِهِ وقُوَّتِهِ ، فَإذَا اشتَدَّ بِکَ الأَمرُ وَالتَوَیتَ مِنهُ ، فَخُذ جَوزَةً وَاطرَحها عَلَی النّارِ ، حَتّی تَعلَمَ أنَّها قَدِ اشتَوی ما فی جَوفِها وغَیَّرَتِ النّارُ قِشرَها ، کُلها ؛ فَإِنَّها تَسکُنُ مِن ساعَتِها .
قالَ : فَوَاللّه‏ِ ، ما فَعَلتُ ذلِکَ إلاّ مَرَّةً واحِدَةً فَسَکَنَ عَنِّی المَغصُ بِإِذنِ اللّه‏ِ عز و جل.

"طبّ الأئمّة، صفحه 101 ، بحار الأنوار ،ج 62 ، ص 176. دانش نامه احادیث پزشکی،ج 1 صفحه 432"

  پربازدید ترین