• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ایران در مسدود شدن مرز دوغارون کوچکترین نقشی ندارد؛ تا دولت افغانستان راضی نشود مرز باز نمی شود

ایران در مسدود شدن مرز دوغارون کوچکترین نقشی ندارد؛ تا دولت افغانستان راضی نشود مرز باز نمی شود

مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خراسان‌رضوی با بیان اینکه ایران در مسدود شدن مرز دغارون نقشی ندارند، گفت: بدون توافق دو طرف کار در مرز امکان‌پذیر نیست و تا افغانستان جهت بازسازی مسیر تخریب شده در 500 متر اختلافی مرز تصمیم عملی نگیرد، مرز باز نمی‌شود.
«محمد عجمی» مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با وضعیت مرز دوغارون گفت: ایران در بسته شدن مرز دغارون- اسلام‌قلعه کوچکترین نقشی ندارد.
وی افزود: مهاجرین غیرقانونی سالیان سال با کمترین مشکل از دغارون و اسلام‌قلعه خارج می‌شدند و ما در اردوگاه سفید سنگ هم همه تلاشمان این بوده که با بهترین خدمات زمینه بازگشت مهاجرین غیرقانونی را فراهم کنیم.
عجمی ادامه داد: بیش از 95 درصد مهاجرین غیرقانونی که از این مرز به افغانستان باز می‌گشتند از ارائه خدمات رضایت داشتند، دانشجویان و دارندگان کارت آمایش هم تعداد زیادی از خروج کنندگان از این مرز را تشکیل می‌دادند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه ما در بسته شدن مرز دوغارون کوچک‌ترین نقشی نداریم، گفت: به دلیل سیلی که در دلو/بهمن ماه سال گذشته در هرات آمد، مسیر تردد مهاجرینی که به شکل داوطلبانه باز می‌گشتند، تخریب شده و مناسب تردد نیست.
وی ادامه داد: این قسمت تخریب شده که مسیر بازگشت مهاجرینی است که به شکل داوطلبانه به کشور خود بازمی‌گردند، همان 500 متر منطقه اختلافی مرز بوده که نیاز به بازسازی و زیرسازی دارد و واقعیت هم این است که بازسازی آنجا یک هفته بیشتر زمان نمی‌برد.
عجمی با بیان این مطلب که متأسفانه از سوی دولت افغانستان تاکنون تصمیمی که منجر به یک کار عملی در زمینه بازسازی شود، ندیده‌ایم، عنوان کرد: ما از باز شدن مرز دوغارون استقبال می‌کنیم و هر زمان که دولت افغانستان برای بازسازی آن 500 متر حاضر باشد، ما هم آمادگی باز شدن مرز را داریم.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: تا توافق دو دولت نباشد کار در مرز بدون توافق امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: تردد از مرز میلک مشکلات خودش را دارد، کسانی که از ولایتهای شرقی، شمالی و غربی به سمت افغانستان بروند مجبور به طی یک مسیر طاقت فرسا و طولانی هستند و ضمن اینکه بیشتر کسانی که از ولایت نیمروز قصد عزیمت به سایر ولایات نظیر هرات را دارند، با مشکلات ناامنی در مسیر مواجه هستند، جدای از این موضوع که تردد از مرز میلک بدلیل طولانی بودن مسافت هزینه‌بَر نیز است.

  پربازدید ترین