• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخست وزیر موقت پاکستان: راهبرد تازۀ امریکا در افغانستان ناکام خواهد شد

نخست وزیر موقت پاکستان: راهبرد تازۀ امریکا در افغانستان ناکام  خواهد شد

شاهد خاقان عباسی، نُخست وزیر موقت پاکستان روز یک‎شنبه (5 سنبله) در گفت‎وگویی با شبکۀ خبری امریکایی بلومبرگ، گفته که ایالات متحدۀ در افغانستان، ناکام خواهد شد.
وی افزوده که راهبرد تازۀ امریکا در افغانستان با ناکامی روبه‎رو خواهد شد، زیرا بحران افغانستان از راه جنگ حل نمی‎شود.
 وی می گوید: " از روز اول ما بسیار واضح گفته‎ایم که راهبرد نظامی در افغانستان کار نکرده است و کار نخواهد کرد؛ باید یک حل و فصل سیاسی باشد."
 وی در ادامه تصریح می کند که پاکستان به هراس‎افگنان پناهگاه‎های امن فراهم نکرده است.
 این درحالی ا‎ست که هفتۀ گذشته، دونالد ترمپ، رییس‎جمهور امریکا راهبردش برای افغانستان را اعلام کرد. ترمپ گفت که امریکا مبارزه خود در افغانستان را ادامه می‎دهد و دیگر نمی‌تواند بیش از این در برابر پنا‌هگاه‌های سازمان‎های هراس‌افگنی در پاکستان، خاموش باشد.
 اگر چه تصمیم ترمپ برای تشدید دخالت امریکا با ناامیدی در پاکستان مواجه شد، اما مقام‎های افغان به گونۀ گُسترده یی از راهبرد تازه استقبال کردند و آن را یک گام در مسیر درست می‎دانند.
 درهمین حال، رکس تیلرسون، وزیرخارجۀ امریکا یک‎شنبه شب در گفت‎وگویی با شبکۀ خبری فاکس‎نیوز گفت که هدف تمامی تلاش‌ها فشار آوردن برطالبان است تا این گروه درک کند که از راه جنگ پروز شده نمی‎توانند و ممکن است امریکا نیز پیروز نشود، اما طالبان هرگز پیروز نخواهند شد.
 وی در ادامه گفت: "رییس‎جمهور ترمپ صلاحیت قابل توجه به وزیردفاع (جیمز متیز) داده است تا سطح نیروهای مان را در افغانستان تعیین کند و همچنان به فرمانده‎هان مان در میدان نبرد صلاحیت بیشتر داده است تا اوضاع را درمیدان‎های نبرد برضد طالبان تغییر بدهند. فکر می‎کنم همه ما این را می‎پذیریم که در چند سال گذشته طالبان درحال پیشرفت استند و نیروهای افغان درعقب زدن آنان، ناتوان بوده ‏اند. بنابر این یک تغییر قطعی در شیوه‌های نظامی در میدان نبرد به میان خواهد آمد."
 وی اضافه کرد که رییس‎جمهور ترمپ در سخنرانی ‏اش روشن ساخت که هیچ جدول زمانی، تعیین نشده است.
 اما مقام ‏های نظامی پاکستان گفته ‏اند که این راهبرد، تازه نیست.
 این مقام‎ها ادعا دارند که پاکستان پناه‌گاه امن به هراس‎افگنان فراهم نکرده است و نیاز است که ترمپ در این موارد، شواهد ارایه کند.

  پربازدید ترین