• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تمام کودکان اتباع افغانستانی صرف نظر از شرایط هویتی و اقامتی می توانند در مدارس ثبت نام کنند

تمام کودکان اتباع افغانستانی صرف نظر از شرایط هویتی و اقامتی می توانند در مدارس ثبت نام کنند

کاربران فضای مجازی، موجی را برای حمایت از تحصیل کودکان اتباع با عنوان «از مهر جا نمانند» ایجاد کرده‌اند و در همین رابطه معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش ایران می‌گوید: تمام کودکان اتباع صرف نظر از شرایط هویتی و اقامتی می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند.
در روزهای گذشته، کاربران فضای مجازی موجی را برای حمایت از تحصیل کودکان اتباع با عنوان «از مهر جا نمانند» ایجاد کرده‌اند. سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش ایران نیز همراه با کاربران فضای مجازی در توئیتر خود اعلام کرد:‌ «تحصیل علم و دانش در هر شرایطی حق تمام افراد است، تلاش می‌کنم تا دانش‌آموزان هیچ ملیتی از مهر جا نمانند.»
از دو سال گذشته با فرمان رهبر معظم انقلاب بحث تحصیل کودکان اتباع در مدارس به طور ویژه‌ای پیگیری شد به گونه‌ای که کودکان فاقد مدارک هویتی و اقامتی می‌توانند با دریافت کارت حمایت تحصیلی از اداره اتباع وزارت کشور به صورت رسمی در مدارس ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.
با دستور رهبر معظم انقلاب از سال 94 تا به امروز،‌ بخشی از مشکلات دانش آموزان اتباع حل شده و آنها از حق تحصیل بهره‌مند شده‌اند.
طبق اعلام مسئولان آموزش‌وپرورش، هم اینک حدود 400 هزار اتباع افغانستانی در مدارس ایران حضور دارند و طبق برآوردها حدود 40 تا50  هزار دانش آموز اتباع خارجی دیگر در مدارس این کشور ثبت نام خواهند کرد.
در همین رابطه رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش ایران درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس اظهار کرد: تا زمانیکه ثبت‌نام دانش‌آموزان به صورت کامل پایان نپذیرد و مهلت‌های قانونی و تمدید شده در این رابطه به اتمام نرسد نمی‌توانیم بگوئیم چه تعداد از کودکان در مدارس حاضر نیستند به خصوص در شرایطی که بسیاری از کودکان اتباع شرایط اقامتشان در نوسان است.
وی افزود: با حمایت هیئت دولت و مصوبه مربوط که از طریق وزارت کشور به تمام استانداران ابلاغ شد شرایطی فراهم شده است که با کارت تحصیلی تمام کودکان صرف نظر از شرایط هویتی و اقامتی بتوانند از آموزش مدارس بهره مند شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران گفت: نامه‌‌ای را به ادارات کل آموزش و پرورش فرستاده‌ایم که براساس آن موظف هستند شرایط لازم را برای ثبت نام کودکان 6 تا 18 ساله در مدارس فراهم کنند اما اینکه چه تعداد تا به امروز ثبت‌نام کرده‌اند و چه تعداد بازمانده‌اند، مشخص نیست و امیدواریم در پایان مهلت‌های مقرر و تمدیدهای انجام شده تمام کودکان فرصت ثبت نام را پیدا کنند و اگر این اتفاق نیفتاد باید بررسی کنیم چه اقداماتی را می‌توان برای جذب آنها در مدارس انجام داد.

  پربازدید ترین