• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پارلمان پاکستان دوقطعنامه در برابر سیاست امریکا تصویب کرد

 پارلمان پاکستان دوقطعنامه در برابر سیاست امریکا تصویب کرد

مجلس نمایندگان و سنای پاکستان با تصویب دو قطعنامه‌ ضد سیاست‌های واشنگتن در پیوند به اسلام‌آباد، اظهارات اخیر رییس جمهور امریکا را خصمانه خوانده اند.
پس از آنکه دو هفته پیش امریکا در راهبرد تازه اش برای آسیای جنوبی، فشار بر پاکستان را یکی از راه های حل اعلام کرد، مقام‌های اسلام‌آباد واکنش‌های تند داشتند و در تازه ترین مورد، مجلس نمایندگان و سنای این کشور، با تصویب دو قطعنامه در مورد تغییر سیاست‌های امریکا در برابر اسلام‌آباد، حضور شوراهای طالبان در پاکستان را نادرست خواندند.
بخش از این قطعنامه پارلمان پاکستان را، خواجه آصف، وزیر خارجه این کشور چنین خواند: "نمایندگان مجلس ملی پاکستان ضمن رد اتهام‌ها و ادعاهای دونالد ترامپ در مورد این کشور، اظهارات اخیر جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان مبنی بر حضور شوراهای طالبان افغانستان در شهرهای پیشاور و کویته پاکستان را نیز به شدت تکذیب می‌کنند".
در ادامه این قطعنامه، اظهارات رییس جمهور و مقام‌های امریکایی در برابر پاکستان، خصمانه عنوان شده و آمده است: "نمایندگان مجلس ملی، بی‌توجهی کامل امریکا به تلاش‌های پاکستان و فداکاری نیروهای این کشور در مبارزه با هراس‌افگنی را نکوهش می‌کنند و این نمایندگان از امریکا و ناتو می‌خواهند مانع تحرکات گروهای هراس‌افگنی به ویژه گروه داعش از داخل خاک افغانستان بر پاکستان شوند".
اما اعضای این دو مجلس پاکستان، فعالیت گروه داعش در خاک افغانستان را تهدیدی برای کشورشان عنوان کرده اند.
افزون بر این مجلس سنای این کشور، با تصویب قطعنامه‌‌‎ دیگر از وزارت خارجه کشورشان خواسته اند تا سفیر امریکا در اسلام آباد را هر چه زودتر احضار کنند.
از سوی هم محمود قریشی، وزیر پیشین خارجه پاکستان گفته است که کشورش هیچگاهی در تلاش طالب‌سازی در افغانستان نبوده و از مقام‌های کشورش خواسته است که برای مشورت با مقام های ایرانی در پیوند به رویکرد جدید امریکا سفر کنند.
آقای قریشی همچنان افزود: "امریکا اگر میخواهد داعش را نابود کند ما از آن استقبال میکنیم و هیچ گونه اعتراضی در باره آن نداریم. پاکستان هم خواستار برچیدن داعش در منطقه است. هدف بعدی امریکا نابود سازی القاعده در منطقه است. مگر پاکستان برای دستگیری رهبران القاعده با امریکا در منطقه همکاری نکرده است؟ آیا این صداقت پاکستان در مبارزه با هراس افگنی نیست؟"
اما دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که سران طالبان در خاک پاکستان اند و از شهرهای کویته و پشاور، طرح‌های جنگ افغانستان را می‌ریزند.
افغانستان سال‌هاست که در آتش جنگ می‌سوزد، آگاهان و حتا مقام‌های حکومتی، پاکستان را یکی از عامل‌های شعله‌ور نگهداشتن جنگ در افغانستان می‌دانند، آنچه که حالا امریکا یکی از حامیان پاکستان نیز به این موضوع پی برده و به تازگی دونالد ترامپ در راهبرد کشورش برای جنگ افغانستان، پاکستان را به گونه‌ی حامی هراس‌افگنی دانسته و هشدار داده است که در برابر آسلام آباد خاموش نخواهد ماند.

  پربازدید ترین