• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست استراتژی آمریکا در قبال افغانستان که در کمپ دیوید برگزار شده بود بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت

 نقش کشورهای منطقه باعث شده است که آمریکایی ها بر سر یک دو راهی قرار بگیرند. اگر قرار باشد قضیه افغانستان به یک جمع بندی برسد آمریکایی ها بدون مشارکت کشورهای منطقه نمی توانند به یک جمع بندی برسند  
نشست استراتژی آمریکا در قبال افغانستان که در کمپ دیوید برگزار شده بود بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت. در این نشست رییس جمهور آمریکا در ملاقات با اعضای ارشد تیم امنیت ملی کشورش گزینه های مختلف را در پیوند با استراتژی واشنگتن در قبال افغانستان مرور کرد. اما تصمیمی در مورد افزایش سربازان آمریکایی در افغانستان نگرفت. نشست کمپ دیوید که روز جمعه برگزار شد بخشی از بحث های مقام های ارشد آمریکا روی وضعیت افغانستان و استراتژی گسترده واشنگتن در قبال آسیای جنوبی می باشد. سخنگوی قصر سفید پس از پایان نشست کمپ دیوید به خبرنگاران گفت که دراین نشست توضیحات مفصل درمورد یک استراتژی جدید برای حفظ منافع آمریکا در آسیای جنوبی به ترامپ داده شد.
داکتر لطیف نظری استاد دانشگاه در برنامه «چشم انداز» گفت: مشکلاتی که در حال حاضر سیاست خارجی آمریکا با آنها روبرو می باشد این است که نگاه اقتصادی در واقع قالب بر سیاست خارجی آمریکا است. به همین دلیل است که حوزه های ژیوپولتیکی که قبلا در سیاست خارجی آمریکا تعریف می شد با ابهام ها و آشفتگی ها روبرو است و از طرف دیگر ترامپ هم در داخل آمریکا در حال حاضر با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کند. حتی یکی از نزدیکان ترامپ پیش بینی کرده است که ترامپ ریاست جمهوری خود را به پایان نخواهد برد و از قدرت کناره گیری خواهد کرد. افزون بر این ما شاهد هستیم همکاران آقای ترامپ هر روز یکی شان وادار به استعفا می شوند یا در واقع نگاه انتقادی شان به دولت ترامپ روز بروز افزایش پیدا می کند.
وی افزود: بنابراین یک بحث برمی گردد به ناهماهنگی و عدم انسجامی که در داخل ساختار سیاسی آمریکا وجود دارد. بحث دیگر برمی گردد به مشکلاتی که افغانستان با آن دست و پنجه نرم می کند. در واقع آمریکایی ها هنوز هم نتوانستند به اجماع دست پیدا کنند که آیا افزایش نیرو می تواند مشکلات را در افغانستان کاهش دهد؟ آیا مشارکت کشورهای منطقه ولو رقبای آمریکا به بحران افغانستان نقطه پایان می گذارد؟ آیا نقش پاکستان در این میان می تواند مورد محوری یا موضوع محوری در این استراتژی باشد یا اینکه خروج کامل نیروهای آمریکایی حتی از افغانستان محور بحث می باشد؟
داکتر نظری، در خصوص بحث واگذاری امنیت افغانستان به شرکت های خصوصی آمریکایی بیان داشت: بنابراین در چنین وضعیتی حتی بحث واگذاری افغانستان به شرکت های خصوصی مطرح می شود. بنابراین گزینه های مختلف در اینجا وجود دارد اما دیدگاه ها هنوز در واقع نتواسته است به یک جمع بندی منتج شود که در واقع آقای ترامپ تصمیم بگیرد که کدام یک از این گزینه ها را که هم منافع افغانستان در آن تامین شده باشد و هم منافع ژیوپولتیک آمریکا مورد توجه قرار گرفته باشد، آن را اعلام کند. بنابراین فکر می کنم که زمان بیشتری نیاز خواهد بود تا مقام های بلند پایه آمریکایی بتوانند به یک اجماع نظر دست پیدا کنند.
این استاد دانشگاه، در خصوص پیش بینی هایی که در افغانستان از این نشست در آمریکا می شد اظهار کرد: افکار عمومی در افغانستان بیشتر مبتنی بر شایعات و گمانه زنی های غیر علمی و غیر کارشناسی است. بنابراین از ابتدا انتظار نمی رفت که در این اجلاس اینها بتوانند به یک توافق نظر دست پیدا کنند. اشاره کردم که بین وزیر خارجه و رییس جمهور هنوز اختلاف نظر جدی در مسایل افغانستان وجود دارد. همانگونه که در مسایل منطقه اختلاف نظر جدی وجود دارد. همانطور در واقع فرمانده کل نیروهای آمریکایی در افغانستان با ترامپ در واقع یک نوع دیدگاه متعارض دارد. به این دلیل بسیار زود خواهد بود که ترامپ بتواند به یک اجماع نظر دست پیدا کند.
وی ادامه اداد: افزون بر این نقش کشورهای منطقه در حال حاضر در افغانستان افزایش یافته و این مساله باعث شده است که آمریکایی ها بر سر یک دو راهی قرار بگیرند. اگر قرار باشد قضیه افغانستان به یک جمع بندی برسد آمریکایی ها بدون مشارکت کشورهای منطقه که عمدتا هم رقبای آمریکا می باشد نمی توانند به یک جمع بندی برسند و از طرف دیگر اگر نقش کشورهای منطقه را افزایش بدهد احتمال اینکه آمریکایی ها کاملا تحت شعاع آنها قرار بگیرد وجود دارد. بنابراین آمریکایی ها عملا در یک بن بست در حال قرار گرفتن هستند و مانده اند که چه مسیری را انتخاب کنند اگر مسیر تنهایی را مانند گذشته انتخاب کنند این استراتژی مانند گذشته همچنان با بن بست بیشتر روبرو خواهد بود. چرا که بدون مشارکت کشورهای منطقه آمریکایی ها نمی توانند بحث افغانستان را به فرجام برسانند. ولی اگر کشورهایی مانند ایران و روسیه و چین نقش شان در تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان افزایش پیدا کند، دیگر عملا اعتبار و اقتدار آمریکا با چالش روبرو می شود و زیر سوال قرار می گیرد. به این دلیل است که این موضوع نیازمند زمان بیشتری است که در آن آمریکایی ها به زعم خود بتوانند یک استراتژی مدبرانه و هوشمندانه را مورد توجه و دقت نظر قرار دهد.

  پربازدید ترین