• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اقدام مخفیانه رهبران طالبان برای فرار از پاکستان

شماری از رهبران طالبان تلاش دارند تا در کشورهای قطر، چین و ترکیه پناهندگی سیاسی بدست آورند.
یک منبع حکومتی که نخواسته نامش فاش شود گفته است که شماری از رهبران طالبان به شکل انفرادی و گروهی برای بدست آوردن پناهندگی سیاسی اقدام کرده‌اند.
بگفته منبع این رهبران طالبان برای آن که سازمان استخباراتی پاکستان مانع آنان نشود به صورت مخفیانه وارد عمل شده و با شماری از کشورها در تماس شده‌اند و این روند پس از آن که شماری از رهبران طالبان که خواهان صلح با افغانستان بودند توسط استخبارات پاکستان کشته شدند، شدت گرفته است.
منبع افزوده است که ملا یعقوب به شکل پنهانی در قطر خواستار پناهندگی سیاسی شده و همچنان ملا صدر ابراهیم از چین و ترکیه پناهندگی سیاسی خواسته است و از همین رو پاکستان به دیپلمات های خود در چین، ترکیه، قزاقستان، قطر و شماری دیگر از کشورها هدایت داده تا در مورد نامه هایی که طالبان بخاطر پناهندگی سیاسی به این کشورها می‌فرستند، تحقیقات جدی نمایند.
این منبع حکومتی همچنان ادعا کرده است که حکومت افغانستان پس از آنکه شماری از رهبران طالبان که با شورای صلح تماس گرفتند و توسط پاکستان ترور شدند، تلاش کرده تا زمینه خارج شدن رهبران طالبان از پاکستان را مساعد سازد.
بگفته وی، محمداشرف غنی در سفری که به کشور قزاقستان داشته نیز این مساله را با مقام‌های قزاقستانی و ترکی مطرح کرده است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که دو هفته قبل، جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس ولایت قندهار نیز گفته بود که 15 فرمانده برجسته گروه طالبان از پاکستان خارج و به افغانستان آمده است.

  پربازدید ترین