• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افرادی با در دست داشتن پرچم سیاه به زیارتی در هرات حمله کردند

افرادی با در دست داشتن پرچم سیاه به زیارتی در هرات حمله کردند

اطلاعات به دست آمده از ولسوالی پشتکوه ولایت هرات نشان می‌دهد که 18 فرد ناشناس موتورسایکل سوار مسلح، به یک زیارت در هفت کیلومتری مرز ایران حمله و ضمن توهین، برخی از نقاط آن زیارت را تخریب کرده‌اند.
منابع محلی می‌گویند این رویداد حدود سه روز قبل رخ داده و به دلیل دوری مسافت، دیرهنگام اطلاع رسانی شده است.
عبدالعلی فقیریار، ولسوال، ولسوالی تازه تاسیس پشتکوه هرات می‌گوید که این زیارت زیر نام "آب گرم جان" بوده که در هفت کیلومتری "مرز میل 78" موقعیت دارد.
به گفته او، افراد مسلح پس از حمله به این زیارت، در ابتدا مردم را با لت و کوب از آن منطقه پراکنده ساخته و بعد از آن دو درخت این مکان را کنده‌اند.
وی افزوده که اطلاعات محلی ادعایی مبنی بر این را نشان می‌دهد که حمله کنندگان پرچم سیاهی را با خود همراه داشته‌اند.
ولسوال پشتکوه می‌گوید که هنوز به صورت مشخص روشن نشده که افراد حمله کننده به زیارت "آب گرم جان" وابسته به چه گروهی بوده‌اند.
با این همه شماری از علمای صاحب نفوذ و سرشناس ولایت هرات هرگونه توهین به مقبره و زیارات را خلاف مذاهب اسلامی می‌دانند.
مولوی سیدافضل هاشمی، سرمعلم و استاد دارالعلوم عالی فخرالمدارس هرات می‌گوید: "ما در اهل سنت و هم در اهل تشیع بی احترامی به زیارت‌ها و مقبره‌ها را نداریم و بلکه بنا بر حدیث پیامبر اسلام، دیدار از قبرستان و به یاد مردگان بودن، یکی از راه‌های پاک شدن گناهان است."
به گفته وی هرگونه توهین و حمله به زیارت‌های بزرگان و قبر انسان‌ها از اموری است که سَلَفی‌ها و وهابی‌ها انجام می‌دهند.
به بیان وی سلفی‌ها و وهابی‌ها "لامذهب" هستند و حیف نام "سلف صالح" که آنان با خود یدک می‌کشند.
این روحانی و مدرس علوم دینی همچنین گفته کاری را که در ولسوالی پشتکوه هرات شماری از افراد مسلح ناشناس انجام داده‌اند، گناهی بزرگ و عملی زشت است.
با این حال گفته می‌شود که نفوذ وهابیت در این اواخر در ولایت هرات افزایش پیدا کرده که این روند نگرانی‌هایی را هم به بار آورده است.
پیروان اهل سنت و تشیع به دلیل قرائت‌های تندروانه و نادرست فرقه ضاله وهابیت که منجر به صدور فتوای تکفیر، بی‌احترامی و هتک حرمت به مساجد و زیارات می‌شود، از فعالیت‌های آنان نگران هستند.

  پربازدید ترین