• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دولت کابل و «ائتلاف شمال» کشور برای بازگشت ژنرال دوستم به توافق رسیدند

دولت کابل و «ائتلاف شمال» کشور برای بازگشت ژنرال دوستم به توافق رسیدند

یک روزنامه چاپ کابل نوشت که بر اساس توافق بین دولت و شواری عالی ائتلاف برای نجات افغانستان احتمالا ژنرال دوستم هفته جاری به کابل باز می‌گردد اما در نشست‌های کابینه حضور نخواهد یافت.
روزنامه «ویسا» به نقل از برخی منابع نوشت که ارگ ریاست جمهوری و شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان به توافق‌های تازه‌ای دست یافته‌اند.
«عطامحمد نور» به عنوان والی بلخ و «صلاح‌الدین ربانی» در کرسی وزارت خارجه باقی می‌مانند و «محمد محقق» نیز به صورت منظم در نشست‌های کابینه و شورای امنیت شرکت خواهد کرد.
این روزنامه نوشت که ژنرال دوستم به افغانستان باز می‌گردد، اما در نشست‌های کابینه و شورای امنیت حضور نخواهد داشت و سرنوشت پرونده «احمد ایشچی» علیه دوستم نیز در این توافق مشخص نشده است.
گفته می‌شود این توافق در نتیجه تلاش و فشار سفارت‌های خارجی بین ارگ ریاست جمهوری و این ائتلاف سیاسی صورت گرفته است.
گرچه ربانی از سوی پارلمان رد صلاحیت شده اما ریاست جمهوری هنوز وی را به عنوان سرپرست وزارت خارجه معرفی کرده است.
هفته گذشته نیز برخی از منابع گزارش دادند که مقامات آمریکایی در دیدار با عطامحمد نور به او هشدار دادند تا دست از مخالفت با حکومت بردارد و در ولایت بلخ بماند.
این در حالی است که «عبدالله» رئیس اجرایی دولت در گردهمایی اخیر شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان برای نخستین بار حضور یافت و در حالی که ارگ ریاست جمهوری قبل از این نیز ائتلاف نجات را غیرقانونی خوانده بود اما رئیس اجرایی دولت تشکیل آن را کاملا قانونی دانست.
وی از اعضای این ائتلاف خواسته بود تا از طریق تفاهم و گفت‌وگو اختلافات خود با حکومت را دنبال کنند.
با این حال به نظر می‌رسد که دولت ترامپ تلاش دارد به بحران‌های سیاسی و کشمکش بین سران حکومت وحدت ملی پایان دهد.

  پربازدید ترین