• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

چه زمان هایی نباید آب نوشید؟

چه زمان هایی نباید آب نوشید؟

آب در تمام فرایندهای متابولیکی، نقل و انتقال مواد مغذی به سلول ها، دفع مواد زائد، تنظیم دمای بدن و ... نقش دارد.
اما آب رسانی به بدن همراه با برخی از اشتباهات است که شاید از آنها کاملا بی اطلاع باشیم.

در اینجا رایج ترین اشتباهات هنگام آب رسانی به بدن را دنبال کنید:
پرهیز از نوشیدن آب قبل از ورزش: حتی اگر در طول ورزش به میزان کافی آب بنوشید، ولی از مصرف آب قبل از ورزش خودداری کنید، باز هم ممکن است دچار عوارض کم آبی بدن از جمله سردرد شوید. پس حتما نیم ساعت قبل از انجام هر گونه فعالیت بدنی، آب بنوشید.
حتما باید روزانه 8 لیوان آب نوشید: قرار نیست تمام افراد روزانه به طور مشخص به 8 لیوان آب نیاز داشته باشند. این میزان بستگی به اندازه بدن، وزن، میزان فعالیت بدنی، میزان مایعاتی که در غذاها وجود دارند و محیط زندگی دارد. اگر شما در محیط خشک زندگی می کنید یا میزان فعالیت بدنی تان زیاد است، نسبت به سایر افراد، حتی به بیشتر از 8 لیوان آب نیاز دارید.
عدم نوشیدن چای یا قهوه: از آنجا که چای و قهوه مدر هستند و خاصیت افزایش ادرار دارند، تصور برخی این است که منجر به کم آبی بدن می شوند. اما به هر حال این نوشیدنی ها تا حدی می توانند میزان مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند. در واقع نوشیدن چای یا قهوه، از اصلا ننوشیدن آنها بهتر است و حداقل تا حدی از کم آبی بدن جلوگیری می کند.
هرچقدر آب بنوشیم برایمان بهتر است: فراموش نکنید که زیاده روی در مصرف آب بار کلیه ها را بیشتر کرده و باعث تورم سلول ها می شود. در این حالت فرد دچار گیجی، پف کردگی و در خطرناک ترین حالت، مرگ خواهد شد. زمانی اقدام به نوشیدن آب کنید که تشنه هستید. از سر کشیدن مداوم آب اجتناب کنید. با توجه به کالج پزشکی ورزشی آمریکا، حداکثر نرخی که در آن بدن می‌تواند مایع را جذب کند، حدود 600 میلی لیتر در ساعت است. حداکثر نرخی که در آن بدن می‌تواند مایع را دفع کند، بین 600 تا 800 میلی لیتر در ساعت است. به عبارت دیگر، ورزشکاران باید در هر 15 تا 20 دقیقه ورزش، 4 تا 8 اونس مایعات بنوشند.
در حالت بی تحرکی نیازی به نوشیدن آب نیست: حتی در حالت نشسته بر روی مبل و پشت میز نشینی هم نیاز به نوشیدن مایعات است و نباید آن ره به زمان ورزش و باشگاه محدود کرد. حتی بهتر است یک یادداشت جلوی چشم خود قرار دهید و تا نوشیدن آب به شما یادآوری شود. از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که با صدای زنگ نوشیدن آب را به شما یادآوری می کنند.

  پربازدید ترین