• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتباع افغانستانی مقیم ایران براساس باورهای اعتقادی و مذهبی خود در جنگ سوریه مشارکت می کند

اتباع افغانستانی مقیم ایران براساس باورهای اعتقادی و مذهبی خود در جنگ سوریه مشارکت می کند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در بیانیه ای مطبوعاتی ، گزارش دیدبان حقوق بشر مبنی بر اعزام کودکان به جنگ سوریه را بی اساس خواند.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با نشر بیانیه ای مطبوعاتی ، گزارش اخیر دیدبان حقوق بشر در زمینه مشارکت برخی از کودکان تبعه افغان مقیم ج.ا.ایران در درگیری‌های نظامی سوریه را اتهامی ناروا و فاقد صحت خواند.
در این بیانیه آمده است: اتباع افغانستانی مقیم ایران براساس باورهای اعتقادی و مذهبی خود رفتار می‌نمایند.
بر اساس این بیانیه ، جمهوری اسلامی ایران که با درخواست دولت قانونی سوریه حضور مستشاری در زمینه مبارزه با تروریسم در این کشور دارد، مطابق با تعهدات بین‌المللی خود اقدامی در زمینه استخدام این افراد به عمل نیاورده و ملتزم به مقررات گوناگون بین‌المللی است.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل افزوده است: بر همگان آشکار است که ج.ا.ایران به عنوان میزبان بیشترین جمعیت مهاجر افغانستانی در جهان، بالاترین تلاش‌ها را در زمینه حمایت از حقوق کودکان افغانستانی از جمله فراهم آوردن حق تحصیل و صحت آن‌ها در مقیاس گسترده به عمل آورده است.
بیانیه می افزاید: ادعاهای بی‌اساس مطرح شده در این گزارش در خصوص اعطای تابعیت و حق شهروندی به اتباع افغان در قبال مشارکت آنان در درگیری‌های نظامی سوریه، کذب محض بوده و انتساب غلطی در زمینه اعمال حقوق حاکمیتی ایران است که به هیچ وجه پذیرفته نیست.
این بیانیه در حالی صادر شده است که دیده بان حقوق بشر در گزارشی مدعی شده است که ایران با وعده اعطای تابعیت ، کودکان زیر سن افغان را به جنگ سوریه اعزام می کند.

  پربازدید ترین