• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هرات پس از سپری کردن دوهفته از رفتن حکمتیار، هوشیاری مردم را می طلبد تا تبدیل به شمال دیگر نشود

هرات پس از سپری کردن دوهفته از رفتن حکمتیار، هوشیاری مردم را می طلبد تا تبدیل به شمال دیگر نشود

هرات پس از سپری کردن دوهفته از رفتن حکمتیار، هوشیاری مردم را می طلبد تا تبدیل به شمال دیگر نشود زیرا حکمتیار خواب براندازی را برای هرات دیده است  
سفر چهار روزه رهبر حزب اسلامی به شهر فرهنگ و هنر در حالی رخ داد که جامعه با تمامی توان در برابر وی ایستاد اما نتوانست در مقابل مقام های ارشد ولایتی هرات تمام قد از قربانیان و بازماندگان جنایت های دهه هفتاد کابل به دفاع بپردازد.
نکته قابل تامل در اولین سفر ولایتی حکمتیار انتخاب هرات است که نشان می دهد ارگ در تلاش برای پشتونیزم کردن این ولایت از رهبر حزب اسلامی سود می برد.
جابجایی قوم های رانده شده مرزی پاکستان و پشتون در اطرف هریرود که طی سال های گذشته همواره مورد مناقشه و دلیل درگیری های مردم ملکی با این مهاجران بوده است، تهدیدی برای امنیت این ولایت خوانده می شود در حالی که هرات به عنوان قطب اقتصادی افغانستان از جانب بی کفایتی والی و مقام های امنیتی دستخوش ناامنی های گروه ای مسلح می باشد.
اگرچه این سفر با واکنش های تند باشندگان ولایت هرات مواجه شد و با راه اندازی موج فیس بوکی از مردم خواسته شد با عدم شرکت در استقبال از این رهبر منفور جامعه به رد قوم گرایی و تفرقه افکنی بپردازند اما سایه سنگین هراس حکمتیار با لشکر نظامی در حمایت حکومت سبب شد که حرکت های اعتراضی با احتیاط صورت گیرد.
از سوی دیگر گلبدین حکمتیار با کاروان مسلح و انواع موترهای زرهی با همراهی جمعه خان همدرد و امین کریم در استقبال والی، اعضای شورای ولایتی، بزرگان قومی و مسوولان ادارات دولتی وارد مسجد جامع هرات شد.
اینکه حکمتیار برای پیشبرد اهداف قوم گرایانه ارگ در بدل امتیازهای بیشمار توانست دگرباره از توجه و قدرت سیاسی برخوردار باشد بارها در سخنرانی های وی نمود پیدا کرد اما سفر به هرات که از مهم ترین ولایت های کشور و جدای از استعدادهای اقتصادی از دایره حاکمیت قومیت پشتون و تحت کنترل حزب اسلامی به دور می باشد، برای این ولایت زنگ خطر است.
تغییر میدان نبرد از ولایت های جنوب به شمال در حالی صورت گرفت که در هماهنگی با عوامل درون سازمانی بوده و رییس جمهور با سیاست به صلح کشاندن طالبان هیچ گاه این گروه را دشمن خطاب نکرد و همگام با وی، رهبر حزب اسلامی با خوب و بد خواندن این گروه تروریستی به دنبال تحقق اهداف پشتونیزم کردن افغانستان است.
هرات با تجربه چهار روز حضور جنگسالاری که سال های نه چندان دور با راکت پراکنی کور کابل را به خون بست و ناسازگار و تفرقه براندازترین رهبر افغاستان است در هراس آینده ای نامعلوم به سر می برد که ارگ با فرستادن ناجی صلح خود، چه خواب های برای این ولایت دیده است.
این ولایت غربی که همواره از اهداف طالبان بوده و هست، جدای از عنوان قطب اقتصادی در منطقه ای حساس و مهم قرار دارد و به همین اساس، حکومت با تعیین والی و مقام های امنیتی ضعیف به دنبال ناامن کردن شهری می باشد که هم مهد هنر و فرهنگ باستان است و هم قطب اقتصادی کشور در کنار گنجی به مانند هریرود.
حضور کم تعداد نمازگزاران در مسجد جامع هرات که بنا به برخی منابع از مناطق و ولسوالی های اطرف این ولایت آمده بودند، نشان داد که مردم این ولایت با تمامی کم کاری های حکومت تاب تحمل رهبری چون حکمتیار با گذشته تاریک و سخنان شوم را ندارد حال می خواهد با یک لشکر نظامی و با زور اسلحه وارد شود.
چهار روز سیاه و سخت هرات گذشت اما از این پس هوشیاری مردم را می طلبد که اگر ناجی صلح ارگ با هدف تفرقه افکنی قومی در پی بسیج پشتون های این ولایت است در آینده ای نه چندان دور به دنبال ناامن کردن هرات همچون شمال می باشد و راه اندازی جنگ قومیتی و مذهبی اگر باشندگان به مانند مسوولان معامله گر این ولایت در برابر قوم گرایی و افراط گری ایستادگی نکنند.

  پربازدید ترین