• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

فصل خزان و انار افغانستان؛ میوه ای با چهل خاصیت و داروی ضد افسردگی

فصل خزان و انار افغانستان؛ میوه ای با چهل خاصیت و داروی ضد افسردگی

افغانستان، کشور میوه‌هاست. میوه‌هایی برای تمام فصل‌ها. اکنون با رسیدن فصل خزان، میوه این فصل هم به بازار کشور رسیده است. میوه انار.
در این فصل، میوه‌ فروشی‌ای در سطح شهر نیست که در آن انار یافت نشود. در تمام مغازه‌ها و کراچی‌های میوه، این انار است که مانند نگین‌ انگشتر می‌درخشد.
انار افغانستان در بین تمامی کشور‌های همسایه و حتی منطقه و جهان کم‌نظیر است، هم از مزه و هم از نظر کیفیت و زیبایی. این میوه‌ خوش‌مزه و زیبای افغانستان در چند ولایت کاشته می‌شود، اما معروف ترین انار، انار ولایت قندهار است. انار قندهار انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین‌های آن به نام‌های سورشکر” شکرسرخ”،  سپین شکر “شکر سفید” ، شین “سبز” سور” سرخ ” ، سوردانه ” سرخ دانه ” و چندین نوع دیگر یاد می شود.
بعد از قندهار انار هلمند است که طرفداران زیادی دارد. انار این ولایت نیز به نام‌های مختلفی یاد می‌شود. ولایت بلخ هم از ولایت هایی است که در آن انار کشت و حاصل می دهد. در ولایت سمنگان هم چهار نوع انار حاصل می دهد.  ولایت کاپیسا هم انار چند نوع انار خوب دارد که به نام‌های می خوش، کیچه ترش، ترس قندهاری، بیدانه و دانه دار سفید.
انار افغانستان در کنار مصرف داخلی، بخش زیادی آن به بیرون از این کشور صادر می‌شود. از جمله پاکستان به عنوان بزرگترین مصرف کننده انار افغانستان است. انار افغانستان به کشورهای دیگری مثل روسیه، امارات متحده عربی، آلمان و حتی جاپان هم صادر می‌شود..
در سال‌های اخیر چند شرکت در هرات، قندهار و کابل ساخته شده است که در آن‌ها با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، آب انار گرفته می‌شود و به شکل جوس و آب‌میوه و حتا رب و مربا به بازار عرضه می‌شود.

  پربازدید ترین