• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پایان نشست سام؛ عبدالله می‎گوید طرف‎‏ها به تعهدات پایبند بوده‎اند

پایان نشست سام؛ عبدالله می‎گوید طرف‎‏ها به تعهدات پایبند بوده‎اند

کابل برای دو روز میزبان سومین نشست مقام‎های بلند پایۀ (سام) بود که در آن کشورهای کمک کنندۀ افغانستان از بهر ارزیابی تعهدات سپرده شدۀ حکومت افغانستان در کنفرانس بروکسیل گِردهم آمده بودند.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه نتایج نشست "سام" را برای ارزیابی تعهدات متقابل حکومت افغانستان و جامعه جهانی، سودمند می‎داند.
آقای عبدالله که شام روز (پنج‏شنبه، 13میزان) در نشست اختتامیۀ سومین نشست مقام‏های بلند پایه "سام" در کابل سخن ‎می‎زد، گفت که نماینده گان کشورها و سازمان‎های کمک کننده درک لازم از وضیعت افغانستان داشته اند و در این بخش، دو طرف بر تعهدات شان پای بند بوده اند.
وی تأکید کرد که برای تشویق فعالیت‎های بخش خصوصی، حکومت زمینه‎های لازمی را فراهم خواهند ساخت.
از سویی هم، رییس اجراییه بازگشت شمار بزرگی از بیجا شده‏‎گان را به کشور مشکل بزرگ فرا راه حکومت می‎داند و خواهان کمک جامعۀ جهانی در این بخش است.
در همین حال، تداماچی یوماماتو، نماینده ویژۀ سازمان ملل، دیدگاه‏ها در سومین نشست مقام‏های بلند پایه را واقع بینانه ارزیابی می‎کند و برهمکاری بیشتر کمک کننده گان به افغانستان تأکید دارد.
وی می‎افزاید: «به نماینده گی از ملل متحد، من از صحبت‎های صریحی که با رییس جمهور و تیمش داشتم قدردانی می‏کنم و بر تعهدات ما برای ادامۀ تلاش‎های ما به عنوان ملل متحد واحد در مطابقت با آرمان‏های انکشافی- که به وضوح در چهارچوب ملی صلح و انکشاف افغانستان مطرح گردیده است- تأکید می‎‏کنیم»
با این همه، اکلیل حکیمی، وزیر مالیۀ افغانستان می‎گوید که جامعۀ جهانی از برنامه‎های حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد، پیشرفت‎های اقتصادی و برنامه‏های اصلاحی، حمایت کرده است.
به گفتۀ وی، در این نشست، کمک کننده گان بر عملی شدن برنامه‎های بیشتر در مبارزه با فساد اداری و سرعت بخشیدن اصلاحات در نهادهای امنیتی، تأکید کرده اند.

  پربازدید ترین