• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شرایط اشتغال مهاجران در ایران سخت تر می شود

کاهش اشتغال مهاجران یکی دیگر از سیاست‌های دولت حسن روحانی رییس جمهوری ایران برای بهبود وضعیت اشتغال در آن کشور است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران از سه سال قبل به صورت علنی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای اشتغال مهاجران به اجرا گذاشت.
به گزارش احیا نیوز، ربیعی وزیر کار ایران شامگاه چهارشنبه 12 ماه میزان گفت که وزارت کار در چهار سال گذشته 42 هزار «اتباع خارجی غیرمجاز» را شناسایی و از کار اخراج کرده است.
او افزود: کارفرمایانی که از «اتباع خارجی غیرمجاز» استفاده کردند، جریمه شده و «80 هزار کارگر ایرانی به اجبار به آن‌ها معرفی شده است».
وزیر کار ایران همچنین از شناسایی 700 هزار کارگری که به گفته او «به صورت غیرمجاز در ایران سکونت دارند»، خبر داد و گفت که 197 هزار تن از این کارگران «اخراج و نیروی کار ایرانی جایگزین آنها شده است».
اگرچه او از بیان جزییات بیشتر در باره این کارگران خودداری کرده، اما برپایه آمارهای دولتی می‌توان گفت که مهاجران افغانستانی بیشترین سهم را در «کارگران مهاجر اخراج شده» دارند.
براساس اعلام منابع دولتی نزدیک به سه میلیون افغانستانی در ایران سکونت دارند که پس از اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه اشتغال آنها به فهرست اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محدود شده است.
دولت جمهوری اسلامی با همکاری شوراهای اسلامی کار سه سال پیش همزمان با مراسم روز جهانی کارگر، کارگران خارجی را یکی از علل افزایش نرخ بیکاری در ایران جلوه داد.
این سیاست از سوی دیگر نهادهای دولتی و عمومی نیز به کار گرفته شده است بگونه‌ای که در یک‌سال گذشته تعداد تبلیغات شهری علیه کارگران مهاجر افزایش چشمگیری یافته است.
همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت داخله ایران اعلام کرده‌اند که مجازات شدیدتری علیه کارفرمایانی که از «اتباع غیرمجاز» استفاده کنند، اعمال خواهند کرد.

  پربازدید ترین