• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گرایش جوانان به رابطه جنسی طولانی؛ استفاده از دواهای تقویت جنسی افراد را عقیم می کند

گرایش جوانان به رابطه جنسی طولانی؛ استفاده از دواهای تقویت جنسی افراد را عقیم می کند

کابل، نا امن ترین، آلوده ترین، بی رحم ترین و در عین حال زیبا ترین پایتخت است. زیبا به این دلیل که اگر شما این شهر پر از گرد و خاک و بی رحم را برای چند روزی ترک کنید، می‌فهمید چقدر دل تان برایش تنگ می‌شود. در کنار این که این گونه شهر است، بی قانونی نیز در این شهر به اوج‌اش رسیده است. از زورگویی و قانون شکنی قدرت‌مندان و افراد وابسته به شبکه‌های تبه‌کار گرفته، تا بی قانونی شهروندان عادی و کسبه‌کاران، همه در این هرج و مرج سهم دارند.
در این شهر، آفت‌های رنگ رنگ نیز وجود دارد که هیچ نهادی به عواقب وحشت‌ناک آن توجه ندارند و یا به فکر جلوگیری آن نیستند. مواد مخدر و معتادان گسترده، افزایش رو به رشد جرایم و تازه یک آفت خاموش دیگر که مستقیما صحت آدم را به گونه صد درصدی تهدید می‌کند.
در این شهر، هیچ ملاحظه‌ای برای صحت آدم‌ها وجود ندارد. نه داکتران، نه دوا فروشان و نه هم وزارت صحت عامه، هیچ کدام به فکر جلوگیری از این آفت خاموش نیست. فروش آزادانه هر نوع دوا و نبود کنترول آن و یا دست کم فساد گسترده در نهادهای صحی، سبب شده است که اکنون دواهای تقویت جنسی بدون این که هیچ گوش‌زدی به عواقب آن صورت بگیرد، به صورت گسترده و در تمامی دواخانه‌های شهر به فروش می‌رسد.
این دواها به اشکال مختلف، تابلیت، اسپری، ساجق، مرهم و پماد، به هدف افزایش میل جنسی و یا طولانی ساختن روابط جنسی، مردان و زنان را شکار کرده و تقریبن، استفاده از آن همگانی می‌شود. این دواها ظاهرن با تبلیغات افزایش میل جنسی، کند کردن و یا تاخیر در انزال، بزرگ کردن آلت تناسلی مردان، بزرگ کننده پستان زنان و حتا تنگ کننده آلت تناسلی زنان، به گستردگی به دواخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود.
بیشتر جوانان بین سنین 18 تا 30 سال شکار اصلی این دواهای جادویی اند. نبود کنترول بر توزیع و فروش هر نوع دوا در سطح شهر، حتا سبب شده است که در بسیاری از دواخانه‌ها، تابلیت ها و اسپری‌های تقویت جنسی، به گونه‌ای آشکار در ویترین های شیشه‌ای برای فروش گذاشته شود.
نه تنها این، در این اواخر حتا فروش‌گاه‌های آنلاین نیز برای بازاریابی بهتر و تشویق بیشتر جوانان به استفاده از این نوع دواها ایجاده شده است و اتفاقن از نظریات و سوال‌های که زیر هر اعلان در شبکه های فیس بوک گذاشته می شود، درک می شود که تا چه حدی جوانان افغانستان علاقه‌مند استفاده از این نوع دوا ها اند.

افزایش رو به رشد استفاده کنندگان
خبرنگار هشدار در این گزارش دریافته است، که میل به استفاده از این دواها که در نهایت می تواند حتا کشنده نیز باشد، با شوق بسیار، رو به افزایش است و ظاهرن در تبلیغات این دواها در فروشگاه‌های آنلاین همواره روی بی‌ضرر بودن آن تأکید می‌شود. هر چند دوا فروشان شهر به خبرنگار هشدار گفته اند که آنها توصیه‌های لازم را برای مشتریان شان می کنند و از خطرات این نوع دواها هشدار می دهند، اما بعید به نظر می رسد آنها در این گفته‌های شان صادق باشند. زیرا اگر آنها به فکر سلامتی افراد باشند، نباید این دوا ها را به فروش رسانند.
برای تهیه این گزارش با بیشتر از بیست دواخانه در نقاط مختلف شهر کابل صحبت شده است. انتخاب دواخانه‌ها نیز به صورت تصادفی بوده است که در مسیر راه با آن بر خورده اند. تنها دواخانه‌های بزرگ برای صحبت در نظر گرفته نشده اند. حتا با برخی از فروشندگان دواخانه‌های کوچک در پس کوچه‌ها نیز صحبت شده است. همه‌ای این دواخانه‌ها از انواع مختلف این تابلیت‌ها و اسپری‌ها داشته اند.
آن‌گونه که مالکان دواخانه‌ها و مغازه‌های لوازم آرایشی بهداشتی تعریف می‌کنند، اگر از افرادی‌ که برای گرفتن تابلیت‌، اسپری و دیگر دواهای از این قبیل، مراجعه می‌کنند در مورد علت استفاده شان از این دواها پرسیده شود، واقعیت را انکار می‌کنند و دوست ندارد در این مورد از آنان چیزی پرسیده شود. به گفته آن‌ها به موارد اندکی رو به رو شده اند که افراد پس از شنیدن عواقب ناگوار استفاده از این تابلیت‌ها، از تصمیم شان منصرف شوند.
بیشتر این افراد برای بار اول برای خرید به دواخانه‌ها مراجعه می‌کنند. آن هم به دلیل این‌که دوستان شان از لذت سرشار استفاده از این دواها برای شان گفته اند. فروشنده‌ای یکی از دواخانه‌ها می‌گوید: “گوش‌های این افراد به هیچ وجه توصیه‌های طبی را نمی‌شنوند. مشتریان ما حتا قبول نمی‌کنند که برای یک بار هم به توصیه داکتر اقدام به این کار کنند و یا در مورد ضرر های دواها بشنوند.”
نجیب فروشنده‌ دوا در یکی از نقطه‌های نسبتن مزدحم شهر کابل به هشدار می‌گوید، مشتریان او در یکی دو سال اخیر، تا پنجاه درصد افزایش یافته است. او به هشدار می‌گوید: “روزانه 40 تا 50 نفر از ما، تابلیت و اسپری می‌خرند. روزانه سه تا چهار نفر زن هم هستن و بیشتر شان جوانان هستند.”
نجیب می‌گوید، این دواها در عموم مضر اند. حساسیت زا می‌باشند و افرادی‌که زیاد از این دواها استفاده کنند، سیستم جنسی شان مختل می شود. به گفته‌ای نجیب، برخی از افراد به دلیل استفاده این دواها، حتا جان‌شان را از دست داده اند. افرادی که مشکل کلیه و یا قلب دارند، دواهای تقویت جنسی برای‌شان مانند زهر است.
به گفته نجیب 80 درصد از مشتریان‌اش به صورت خودسرانه، بدون توصیه داکتر و بیشتر به تشویق و توصیه دوستان‌شان از این دواها استفاده می‌کنند.

جوانان مشتریان اصلی این دواها
بیشتر استفاده کنندگان این دواها، جوانان اند. آنچه دوا‌فروشان می‌گویند، جوانانی‌که سن شان بین 18 تا 30 سال اند، عمدتن برای خرید آن، به دواخانه ها مراجعه می‌کنند. مسوول یک دواخانه در مرکز شهر کابل می‌گوید: “جوانانی که تازه ازدواج کرده اند و معمولن در روابط زناشویی‌شان از زود انزالی رنج می‌برند، از این دواها که خاصیت تاخیری و بی حس کننده دارند، خریداری می‌کنند.” به گفته او، دومین گروه سنی که در رده بیشترین استفاده کنندگان این گونه دواها هستند، افرادی در سنین بین 40 تا 55 سال اند.
مالکان دواخانه‌های‌که خبرنگار هشدار با آنها گفتگو کرده است، می‌گویند، معلومات بیشتر افرادی‌که برای نخستین بار می‌خواهند از این دواها استفاده کنند، در حد نام محصول است و هیچ چیزی دیگری در مورد آن نمی‌دانند. آنها می‌گویند، بیشتر افراد، پوش این دواها را با خود دارند و حتا نام تابلیت و یا اسپری و پماد را هم نمی‌دانند.
عبدالحمید یک دوافروش در غرب کابل، می‌گوید، این دواها باید زمانی استفاده شوند که فایده آن از ضررش کمتر باشد. او باور دارد که استفاده از این دواها خوب نیست، اگر حتا ضرورت هم‌ باشد، حتمن باید با توصیه داکتر از آن استفاده صورت بگیرد. دواهای تقویت جنسی، جریان خون را در بدن به خصوص در بخش تناسلی در مردان سریع می‌سازد.
کمتر دواخانه‌ای در کابل وجود دارد که در میان صدها قلم دوای‌شان، دوای تقویت جنسی نفروشند. این دوافروشان می‌گویند، زنان کمتر مراجعه می کنند. شاید به این دلیل که می‌شرمند. اما سفارش زنان را نیز مردان از دواخانه‌ها می‌گیرند.
فرید یکی از مالکان دواخانه‌های شهر کابل است که باور دارد، افرادی‌که از این دواها استفاده می‌کنند، پس از مدتی بدون استفاده این دوا، قادر به برقراری رابطه جنسی نخواهند بود. او می‌گوید علی‌رغم اینکه وزارت صحت عامه ملاحظه‌های در زمینه فروش و استفاده از این دواها دارد، اما هیچ کنترلی برای جلوگیری از فروش این دواها ندارد. فرید می گوید که این دواها از 50 تا 3500 افغانی قیمت دارند.

عوارض و ضررهای جدی دواهای تقویت جنسی
داکتر نقیب‌الله فرازی متخصص جراحی عمومی – یورولوژی، عامل افزایش استفاده از دواهای شهوت‌زا در میان شهروندان به خصوص جوانان را به مشکلات اجتماعی و اقتصادی، شرایط ناگوار محیطی و تشویش‌های روحی و روانی نسبت می‌دهد. این متخصص یورولوژی به هشدار می‌گوید: “در گذشته‌ها به دلیل استفاده مردم از غذا و خوراکی‌های طبیعی نیازی به استفاده از دواهای شهوت‌زا و تقویت کننده جنسی نبود و این غذاها باعث جریان طبیعی و کامل امیال جنسی می‌شد. اما اکنون غذاها و خوراکی‌ها بیشتر خاصیت‌های غیر طبیعی دارند و این موضوع سبب بروز مشکلات جنسی در میان مردم به خصوص قشر جوان شده است.”
آقای فرازی که تجربه 20 ساله در بخش یورولوژی دارد، برای مستندسازی این ادعاهایش به مراجعینی از سن‌های مختلف اشاره دارد. او می‌گوید افرادی‌که در قدیم از غذاهای حیوانی و نباتی طبیعی استفاده کردند، اکنون در کهن‌سالی هم در روابط جنسی‌شان فعال اند و حتی در مواردی قوت جنسی مردان 70 ساله باعث آزار شریک جنسی شان می‌شود و آنان برای کاهش شهوت جنسی‌شان به داکتر مراجعه می‌کنند. اما در مقابل او به مراجعین جوان اشاره می‌کند که از ناتوانی جنسی رنج می‌برند.
این متخصص یورولوژی استفاده افراد از دواهای افزایش دهنده میل جنسی بدون مراجعه به داکتر معالج و فروش خودسرانه این دواها از سوی دوافروشان را کار نادرست و خطرناک می‌خواند. به گفته او مشکلات جنسی قابل تداوی اند، اما استفاده نادرست و خودسرانه دواهای شهوت‌زا نه تنها باعث حل مشکلات جنسی نمی‌شوند، بلکه استفاده دوامدار از این دواها سبب وابستگی افراد به این دواها و حتی عقیم شدن استفاده کنندگان آن می‌گردد.
به گفته این متخصص یورولوژی، فارمسست‌ها و فروشندگان، هرگز در مورد ضررها و شیوه‌های موثر این دواها برای حل مشکلات جنسی آگاهی ندارند، لذا استفاده خودسرانه و دوامدار از این دواها در نهایت سبب بی نظمی در سیستم جنسی، تنبلی سیستم جنسی و وابستگی آنان به این دواها، خواهد شد.
فرازی تأکید می‌کند که مشکلات جنسی در برخی از افراد جزئی و ساده اند و با تشخیص درست می‌تواند با هزینه اندک رفع شود. اما در بیشتر موارد این افراد بدون تشخیص مشکلات‌شان، به استفاده خودسرانه دوا، رو می‌آورند.
متخصصان یورولوژی می‌گویند که بیشتر دواهای‌که برای کند ساختن انزال استفاده می‌شوند بصورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. دواهای‌که به گفته این متخصصان استفاده دوام‌دار آن سبب بدشکل شدن اندام‌ها و عضلات، تخریش اندام جنسی، مشکلات عصبی، کم حوصلگی و کاهش اشتها می‌شود و تاثیرات مستقیم بر سیستم قلبی و کلیوی دارند.

میل داشتن اندام‌های بزرگ جنسی در میان جوانان
استفاده از اسپری، مرهم و پماد برای بزرگ ساختن آلت تناسلی در مردان و سینه‌ها در نزد زنان، گونه‌ای دیگر از ماده‌هایی است که استفاده از آن‌ها در میان شهروندان به خصوص جوانان مد شده و فروشگاه‌ها، دواخانه‌ها و فروشگاه‌های انترنتی آنها را به فراوانی عرضه می‌کنند.
متخصصان در خصوص ضررها و خطرهای استفاده از این دواها به پندیدگی و التهاب در حجرات آلت تناسلی و سینه اشاره می‌کنند. به گفته آنان تاثیرات استفاده دوام‌دار از این ماده‌ها می‌تواند در نهایت به کشنده‌ترین مرض که انواع سرطان‌ها است منجر شود.
به گفته متخصصان افرادی‌که با فشار خون بالا، مشکلات عصبی، نارسایی کلیه و جگر، گرفتگی عروق و بیماری‌های دیگری از این قبیل سر دچار اند، نباید به هیچ‌ وجه از این دواها استفاده کنند. این در حالیست که دواخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی هنوز نمی‌دانند که دواهای تقویه جنسی چگونه در دسترس آنان قرار می‌گیرند. آن‌ها حتا نمی‌دانند فروش و استفاده این دواها مجاز است یا غیر مجاز؟
دواخانه‌های پایتخت مرهم‌، تابلیت‌ و اسپری‌ها را از عمده فروشی‌های دوا، دریافت می‌کنند اما به گفته خودشان، آنان نمی‌دانند که این دواها پس از کنترل صحت عامه و ریاست فارمسی در دسترس آنان قرار می‌گیرند یا خیر؟
مسئولان بیشتر دواخانه‌های پایتخت هر چند می پذیرند که فروش این دواها ممکن غیر مجاز باشد؛ اما آن‌ها به گفته‌ی خود شان، بدلیل تقاضای مداوم مردم و حفظ مشتریان‌شان، از این دواها می‌فروشند.
اما وزارت صحت عامه فروش و عرضه‌ای این دواها را غیر مجاز می داند. اسماعیل کاووسی سخن‌گوی وزارت صحت عامه می‌گوید، دواخانه‌ها این دواها را بصورت پنهانی می‌فروشند و بصورت علنی این دواها در هیچ یک از دواخانه‌ها به فروش نمی‌رسند. به گفته‌ای آقای کاووسی، این دواها بصورت قاچاق وارد افغانستان می‌شوند و بصورت قاچاق بالای مردم به فروش می‌رسند.
اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی، که مسئولیت کنترل و عرضه محصولات صحی را در افغانستان بدوش دارد، حاضر نشد در این مورد با ما صحبت کند.

* جلیل پویا

  پربازدید ترین