• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنرال رازق و پیدا و پنهان طالبِ قندهار

جنرال رازق و پیدا و پنهان طالبِ قندهار

رسانه ها با تبلیغات گسترده در تلاش برای نشان دادن چهره ای طالب ستیز از جنرال عبدالرازق است اما در باطن، این نظامی مرموزِ مورد حمایت امریکا به دنبال تبدیل طالب به داعش است و تحقق استراتژی کاخ سفید .
 امریکا طی شانزده سال گذشته با حمله و جنگ علیه طالبان هیچ گام مثبتی برای ثبات افغانستان برنداشت و از ابتدا به کشوری که زیر سلطه تاریک افراط گرایان طالب بود به عنوان سرزمین تروریسم و تحقق اهداف می نگریست.
قندهار این ولایت نام آشنای قوم پشتون که مقر حکومت و قدرت نمایی گروه طالبان نیز بود چند سالی با نام جنرال عبدالرازق گره خورده است، نظامی که به اندازه خبر و حاشیه های پیرامون وی از گذشته ای پوشیده در گذشته ای مرموز می باشد.
اینکه چگونه با چنین سنی توانست به درجه جنرالی برسد و به عنوان فرمانده پولیس قندهار از قدرتمند ترین افراد در جنوب کشور شود جای بحث دارد اما نکته قابل تامل روابط پیچیده وی با گروه طالبان و بخصوص وابستگی با امریکاست.
فرمانده پولیس قندهار به تازگی از ایجاد مناطق امنی گفت که بنا به ادعای وی برای نیروهای طالبانی است که دست از جنگ کشیده اند که قبل از این در ولسوالی های دامان، پنجوایی، اسپین بولدک، ژری و شهر قندهار قرار داشت ولی اکنون در تلاش است یک شهرک بزرگ در قندهار ساخته شود.
حال سوال این است، زمانی که هزاران تن از مردم در حمله و خشونت طالبان از سال ها قبل در مناطق دورافتاده و بدون سرپناه و آذوقه رها شده اند و هر روز بر تعداد بی جاشدگان افزده می شود و نه تنها حکومت بلکه هیچ مقامی اعتنایی به چنین زندگی اسفناکی نمی کند چگونه امکانات دولتی و امنیتی خرج نیروهای طالبی می شود که روزها زیر سایه حمایت پولیس قندهار به استراحت می پردازند و شب ها مردم را به خاک و خون می کشاند؟
از سوی دیگر، جنرال عبدالرزاق و حامیان حکومتی و خارجی وی چگونه تضمین می کنند که این نیروهای پشت کرده به طالبان دوباره به این گروه بازنگردد و یا جذب نیروهای داعش نشود؟
تبلیغات گستردهِ رسانه ای برای نشان دادن چهره ای موفق از وی توسط حامیانی هزینه می شود که با پوشاندن آنچه در پنهان رخ می دهد در پی تحقق اهدافی هستند که ریشه در بقای رهبران پشتون دارد و ماندگاری امریکا در کشور.
برای مقام های چون فرمانده پولیس قندهار که به صراحت از ایجاد مکان های امن برای طالبان می گوید تنها گزینه ای مهم، تسهیل کردن استراتژی امریکا در افغانستان و دم زدن از تامین و حفاظت از امنیت مردم تنها فریبی رسانه ای است.
به همان میزان که منتقد بودن کرزی نسبت به سیاست امریکا در افغانستان تنها تبلیغاتی برای پوشاندن حقایق تلخ این سرزمین است، طالب ستیزی جنرال عبدالرازق و حامیان داخلی و خارجی وی نیز به دور از واقعیت می باشد.
کرزی گمنامی که تنها به لطف امریکا توانست سیزده سال قدرتمندترین مقام افغانستان باشد بنا به سیاستمداری و برنامه های پشت پرده تبدیل به منتقد سیاست امریکا در افغانستان شده است که بتواند در زمان معین باردیگر برای تحقق اهداف کاخ سفید وارد قدرت شود.
قندهاری که هم ولایت قوم پشتون است و هم سرزمین موعود و قدرت نمایی طالبان توان به چالش کشیدن گروه طالبان را ندارد و فرمانده پولیس این ولایت نیز بدون روابط نزدیک و پیچیده با سران این گروه نه می تواند در این مقام باقی بماند و نه حتی فرصتی برای زنده ماندن داشته باشد.
جنرال عبدالرازق نزدیک به کرزی آنجا که از استراتژی و سیاست امریکا دفاع می کند به سادگی نشان می دهد که با تکیه به حمایت چه اشخاص و قدرتی توانست یکی از قدرتمندترین افراد قندهار شود و در نهان، مهره ای ارزشمند برای تحقق اهدف واشنگتن در جنوب افغانستان که مهم ترین آن: فراهم کردن زمین های انتقال طالبان به نیروهای داعش است.
قندهار تا زمانی که امریکا و تروریسم در افغانستان حضور داشته باشد بهشت افراط گری است و سرزمین ظهور و قدرت نمایی رهبران پشتون و مقام های چون رازق در حالی که تمامی این ولایت می تواند منطقه امن برای تروریستان باشد چه با نام طالب و چه به عنوان داعش.

  پربازدید ترین