• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دولت کابل به دلیل تقلب در انتخابات از توزیع شناسنامه های الکترونیکی خودداری می کند

دولت کابل به دلیل تقلب در انتخابات از توزیع شناسنامه های الکترونیکی خودداری می کند

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اعلام کرد که حکومت وحدت ملی به‌دلیل بسته شدن باب تقلب در انتخابات آینده از توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی خودداری می‌کند.
«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی کشورمان تصریح کرد: اداره توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی کشور آمادگی توزیع این شناسنامه‌ها را دارد اما حکومت وحدت ملی به دلیل بسته شدن باب «تقلب» در انتخابات، تاکنون از توزیع آن جلوگیری کرده است.
وی تصریح کرد: دولت فکر می‌کند که اگر شناسنامه‌های الکترونیکی توزیع شود، امکان تقلب بسیار کاهش می‌یابد بنابراین از توزیع آنها خودداری می‌کند.
این کارشناس سیاسی کشور افزود: اگر حتی شناسنامه‌ها نیز توزیع شوند، این کار بصورت محدود صورت خواهد گرفت زیرا «دولت مسئول عدم توزیع آن است و نمی‌گذارد این عمل سراسری و همگانی انجام شود».
این در حالی است که ریاست اداره توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی بارها از آغاز روند توزیع این شناسنامه‌ها خبر داده اما تاکنون اقدامی در این رابط انجام نشده است.
پیش از این نیز احزاب سیاسی از «مهندسی انتخابات» در کشور ابراز نگرانی کردند.
«بشیراحمد ته‌ینج» سخنگوی حزب جنبش اسلامی افغانستان چندی پیش اعلام کرد که رهبران سیاسی درباره تلاش دولت برای مهندسی انتخابات آینده اتفاق نظر دارند.
در پی افزایش و ابراز نگرانی احزاب سیاسی در این رابطه «همایون محتاط» رئیس اداره توزیع شناسنامه‌های الکترونیک بار دیگر اعلام کرد که روند توزیع این شناسنامه‌ها از ماه آینده آغاز خواهد شد.
گفتنی است که توزیع شناسنامه‌های الکترونیک به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان مطرح بوده اما در چند سال گذشته این روند بنا به دلایل نامشخصی هر بار به تعویق افتاده است.

  پربازدید ترین