• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

چهره های برتر اولین دوره مسابقات سخنرانی دانشجویان افغانستانی دانشگاه های ایران معرفی شدند

چهره های برتر اولین دوره مسابقات سخنرانی دانشجویان افغانستانی دانشگاه های ایران معرفی شدند

اولین دوره مسابقات سخنرانی دانشجویان افغانستانی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران با هدف ارتقای سطح علمی و فن بیان این دانشجویان، با معرفی چهره های برتر به پایان رسید.
به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا به نقل از آوا، این سری از مسابقات به تلاش گروه دانشجویی همدل و همکاری انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و صنف سراجان افغانستانی مقیم ایران و همچنین هماهنگی حجت الاسلام والمسلمین فرهادزاده، مسئول نهاد مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه ای(دام ظله العالی) در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
این مسابقه در دو مرحله نیمه نهایی و نهایی برگزار شد که در مرحله نیمه نهایی(مقدماتی) 50 سخنران با ارائه موضوعی به مدت زمان 5 دقیقه، به رقابت پرداخته که از میان آنان 12 نفر به انتخاب داوران به مرحله نهایی راه یافتند.
در مرحله نهایی ابتدا 12 برگزیده مانند مرحله قبل به ارائه موضوعی پرداخته و از میان آنان 7 نفر انتخاب شدند . در ادامه 7 نفر برگزیده با موضوعی که به قید قرعه انتخاب می شد، به بداهه گویی پرداختند که از این میان 3 نفر به عنوان نفرات برتر و از یک نفر به عنوان داشتن لهجه شیرین دری تقدیر شد.
بتول ناصری نفر اول دریافت لوح تقدیر تندیس و سکه تمام بهار آزادی، مرضیه جوادی نفر دوم دریافت لوح تقدیر، تندیس و نیم سکه بهار آزادی و مرضیه هزاری نفر سوم دریافت لوح تقدیر، تندیس و ربع سکه بهار آزادی. همچنین آقای یاسر نگاه، تندیس تقدیر ویژه را برای لهجه دری دریافت کردند.
تیم داوران اولین دوره مسابقات سخنرانی دانشجویان افغانستانی دانشگاه های ایران را خانم فرزانه معصومیان، شیرین ترکمندی، محمدرضا حسینیان از دوستان ایرانی و از افغانستان ارشاد احراری و سیدرضا حسینی تشکیل دادند.
فرزانه معصومیان یکی از داوران ایرانی و کارشناس در این مسابقه گفت: اولین مسابقه، اولین قدم بود و اولین قدم، خیلی خوب برداشته شد .
به گفته حمید انوری، دبیر برگزاری اولین دوره مسابقات سخنرانی دانشجویان افغانستانی دانشگاه های ایران، هدف از برگزاری این مسابقات را ارتقای سطح علمی و فن بیان دانشجویان افغانستانی عنوان کرد. وی افزود که یکی دیگر از اهداف آن هاف پاسداشت زبان دری در این مسابقات بود. بر این اساس، در این مسابقه به یکی از شرکت کنندگان به غیر از سه نفری که برنده شدند، به دلیل داشتن لهجه شیرین دری، تقدیر ویژه به عمل آمد.
در همین حال، دکتر نصیر احمد نور، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران که در مراسم پایانی این مسابقات سخن می گفت، اظهار داشت که امروز نسل نو فرزندان افغانستان، در هرجا صاحب نام و نشان هستند و هر کس از استعداد و لیاقت ایشان حرف می زنند. به گفته وی، اگر فرصت هایی در اختیار آن ها چه دختران و چه پسران قرار بگیرد، از آن فرصت ها استفاده شایانی می نمایند.
وی افزود که افتخار داشته ام در طول ماموریت خود در کشور جمهوری اسلامی ایران، چند بار همراه رئیس جمهوری ا یران و یا دیگر مقامات و همچنین ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشته، در هر ملاقات بدون استثنا ایشان از استعدادهای مردم افغانستان و نسل جوان و گذشته افغانستان و مشاهیر مشترک دو کشور ستایش کرده اند.
دکتر نصیراحمد نور ادامه داد: امروز در این مسابقه نمونه ای از این استعدادها را دیدیم که سخنرانان فی البداهه، در مورد موضوعی بدون تأمل سخنرانی کردند و حق مطلب را ادا نمودند.

  پربازدید ترین