• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتحادیه ی اروپا راهبرد جدیدش برای افغانستان را تصویب کرد

 اتحادیه ی اروپا راهبرد جدیدش برای افغانستان را تصویب کرد

وزیران خارجه‌‎ی 28 کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا راهبرد جدید این اتحادیه برای افغانستان را دیروز، دوشنبه، تصویب کردند.
تقویت روند صلح، تامین ثبات و امنیت در منطقه، تحکیم دیموکراسی، تنفیذ قانون، بهبود وضعیت حقوق بشر، بهبود حکومتداری، رشد و تقویت زنان، حمایت از رشد اقتصادی و بشری و رسیدگی به موضوع مهاجرت از اولویت‌های راهبرد این اتحادیه برای افغانستان است.
این اتحادیه "با درک وضعیت حساس و شکنند‌ه‌ی امنیتی و اقتصادی در افغانستان و اراده‌ی آشکار حکومت کشور برای ایجاد اصلاحات ضروری" بر لزوم تجدید توجه‌ی جامعه‌ی جهانی بر افغانستان تاکید کرده است.
فدریکا موگارینی، نماینده‌ی ارشد اتحادیه‌ی اروپا در امور خارجی، گفته است که "مردم افغانستان مستحق صلح و رفاه هستند. اتحادیه‌ی اروپا در کنار افغان‌ها ایستاده است و به آن ادامه خواهد داد... پیشرفت و ثبات در افغانستان تنها به سود مردم آن کشور نیست، بلکه مزیت‌هایی را نصیب منطقه و جهان نیز می‌کند".
خانم موگارینی به گونه‌ی خاص از روند صلح افغانستان یاد کرده و گفته است که این روند باید از سوی افغان‌ها رهبری شود و تحت مالکیت آنان باشد، اما افزود که حمایت فعال منطقه و جهان از این روند حیاتی است. او گفت که "مردم افغانستان در روند صلح می توانند بالای اتحادیه‌ی اروپا حساب کنند".
اتحادیه‌ی اروپا با پخش خبرنامه‌‍ای گفته است که با جامعه‌ی مدنی، حکومت افغانستان و شریکان کشور در راستای تامین صلح پایدار، تحکیم دیموکراسی، انکشاف متوازن و تامین عدالت اجتماعی در افغانستان کار خواهد کرد.
حدود دو ماه پیش امریکا راهبرد نظامی جدیدش در قبال افغانستان و آسیای جنوبی را اعلام کرد و سپس وزیر دفاعش گفت که 3000 هزار سرباز به افغاستان می‌فرستد.
وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که فرستادن این سرباز‌ها به خاطر رویدادهای اخیر طبیعی در این کشور، به تعویق افتاده است.
امریکا از کشورهای عضو ناتو خواسته است که به افغانستان سرباز بفرستد و از آلمان و بریتانیا خواستار فعالیت بیشتر در افغانستان شده است.

  پربازدید ترین