• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز کمپاین مبارزه با آزارواذیت جنسی دختران در دانشگاه ها

آغاز کمپاین مبارزه با آزارواذیت جنسی دختران در دانشگاه ها

مسؤولان وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، برای مبارزه با آزارواذیت جنسی دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها، دور آزمایشی پیکار با این پدیده را در دانشگاه تعلیم و تربیه برهان‌الدین ربانی در کابل راه‌اندازی کرده‌اند.
این کارزار از طریق عکس‌های دیوارنگاری در این دانشگاه آغاز شده است.
عارفه پیکار، مسؤول بخش جندر وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، این کارزار را به گونۀ آزمایشی از دانشگاه تعلیم و تربیه برهان الدین ربانی، آغاز کرده‌اند.
خانم پیکار می‌گوید، نقاشی عکس‌های دیوارنگاری تنها یک بخشی از این کارزار را می‌سازد و هر نقاشی حامل یک پیام است که یکی از این پیام‌ها نشان‌دهندۀ چه‌گونه‌گی روند رسیده‌گی به شکایت می‌باشد.
به گفتۀ او «این کمپاین برای دختران و پسران نشان می‌دهد که چنین آدرسی در دانشگاه‌ها وجود دارد و با روبه‌رو شدن به آزارواذیت به کجا مراجعه کنند.»
بانو پیکار می‌افزاید، جلب همکاری‌ها و بسیج همه‌گانی به خاطر مصون‌ساختن محیط دانشگاه‌ها برای بانوان از مرحله‌های بعدی تطبیق کارزار مبارزه با آزارواذیت جنسی می‌باشند.
دور آزمایشی کارزار مبارزه با آزارواذیت دانشجویان دختر در دانشگاه‎ها برای 5 ماه ادامه خواهد داشت.
مسؤول بخش جندر وزارت تحصیلات عالی می‌افزاید که در تطبیق این کارزار رهبری وزارت، آموزگاران و دانشجویان به گونه‌یی نقش دارند و اگر این روند موفق شود، دامنۀ این کارزار در تمامی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در سراسر افغانستان گسترش می‌یابد.
دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیه برهان‌الدین ربانی از راه‌اندازی این کارزار استقبال می‌کنند، اما از مسؤولان وزارت تحصیلات عالی می‌خواهند تا این روند را به گونۀ جدی عملی کنند.
ریتا یک‌تن از دانشجویان می‌گوید: «برای همۀ دخترخانم‌ها پیام خوب است، این برنامه راه‌ حلی برای رهایی از آزارواذیت است و ما به ساده‌گی می‌توانیم مشکلات خود را با مسؤولان شریک سازیم.»
مروه یکی دیگر از دانشجویان می‌گوید، این کمپاین سبب می‌شود، کسانی که سبب آزارواذیت دختران می‌شوند از این کارشان دست بکشند.
گفتنی‎است که پالیسی منع تبعیض، و آزارواذیت جنسی در نهادهای تحصیلات عالی ماه میزان سال 1391 خورشیدی از سوی وزارت تحصیلات عالی به هدف افزایش سهم زنان در نهادهای تحصیلی تدوین شده است.

  پربازدید ترین