• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیش از 60 درصد دختران در افغانستان از آموزش محروم اند

بیش از 60 درصد دختران در افغانستان از آموزش محروم اند

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی که روز سه شنبه 25 میزان 96 نشر کرد، آورده است که بیش از 60 درصد دختران در افغانستان از رفتن به مکاتب محروم هستند.
لیزا گاردولز، مسوول بخش حقوق بانوان در سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که باوجود بهبود دسترسی به تعلیم و تربیت، نگرانی‌های امنیتی و سنت‌های اجتماعی مانع اصلی دسترسی دختران به مکتب می‌شود.
در این گزارش با 249 نفر از دختران ولایت‌های کابل، قندهار، ننگرهار و مزارشریف گفتگو شده است، مصاحبه شوندگان از سن 14 تا 18 بوده‌اند و گفته اند که با وجود مشکلات نتوانستند تحصیلات خود را به اتمام برسانند. ناامنی، فقر و افزایش بیجاشدگان از عامل‌هایی در این گزارش گفته شده است که دختران در افغانستان را رفتن به مکتب محروم کرده است.
یافته‌های این سازمان نشان می‌دهد که هم اکنون حدود 3.5 میلیون دختر که بیش از 60 درصد کل دختران در افغانستان را تشکیل می‌دهد، از رفتن به مکتب محروم هستند.
افزایش ناامنی در افغانستان در سال جاری باعث مسدود شدن حدود 1000 مکتب شده است که دو برابر مکتب‌های مسدود شده در سال پشین است. به این ترتیب، دسترسی کودکان به تعلیم و تربیت در افغانستان کمتر شده است.
در حالی که حکومت افغانستان از روز جهانی سواد تجلیل کرد ، اما هنوزهم 61 درصد مردم این کشور بی‌سواد هستند. حکومت می‌پذیرد که برنامه‌های سواد آموزی دلیل کمبود بودجه و سنت‌های دست و پا گیر موفقیت چندانی نداشته است و علت اصلی این عقب ماندهی موجودیت فساد در معارف کشور است.
دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است که برای دسترسی جهانی به آموزش و پرورش تدابیری مانند رفع مکلفیت یونیفورم، بلند بردن امتیازات آموزگاران، تشویق آموزگاران زن و اجباری ساختن آموزش و پرورش را روی دست بگیرد.

  پربازدید ترین