• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محدودیتهای دریافت گواهینامه برای مهاجران افغان برطرف می شود/ ایران حامی افغانستان در شرایط دشوار

محدودیتهای دریافت گواهینامه برای مهاجران افغان برطرف می شود/ ایران حامی افغانستان در شرایط دشوار

سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: افغانستان در سخت‌ترین شرایطی که نیازمند به کمک جمهوری اسلامی ایران بود، با کمک‌های ایران مواجه شد و این کمک‌ها حتی در زمانی که فشارهای زیادی روی تهران بوده نیز تدام یافته است.

روابط ایران و افغانستان استثنایی و در حال توسعه است
وی روابط ایران و افغانستان را همواره دوستانه و رو به توسعه خواند و اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با افغانستان در سطح بسیار خوبی است و این روابط در حال توسعه می باشد؛ ما از گذشته های دور روابط کاملا دوستانه و استثنائی داشته ایم.
سرکنسول افغانستان در مشهد تاکید کرد: اگر به گذشته روابط دو کشور نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که در سخت ترین شرایط نیز تعامل از هر دو طرف به نحو احسن وجود داشته است. افغانستان در سخت ترین شرایطی که نیازمند به کمک  ایران بود، با کمک های ایران مواجه شده و این کمک ها حتی در زمانی که فشارهای زیادی روی ایران بوده نیز تدام یافته است.
راغی عنوان کرد: ظرفیت های توسعه روابط میان دو کشور به مراتب بیشتر از آن چیزی است که امروز وجود دارد؛ ما می توانیم از ظرفیت های موجود برای نزدیکی بیشتر دو ملت و توسعه بیشتر روابط در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی استفاده کنیم و این روابط را توسعه ببخشیم.

تشکیل کمیته های پنج گانه ایران و افغانستان گامی برای تحکیم روابط
وی تشکیل کمیته های پنج گانه مذاکرات استراتژیک میان افغانستان و ایران را اقدامی ارزنده برای تحکیم روابط دو کشور توصیف کرد و افزود: پیشرفت های خوبی در این کمیته ها صورت گرفته و نشست های دو جانبه ای که برگزار شده گامی دیگر برای تحکیم روابط محسوب می شود.
این دیپلمات برجسته کشورمان تصریح کرد: صحبت های زیادی در زمینه تسهیلات برای مهاجرین صورت گرفته است و در این زمینه نگاه های مثبتی وجود دارد؛ بخشی از مذاکراتی که در کمیته های پنج گانه ایران و افغانستان شکل گرفته است نیز مربوط به مهاجرین است و تلاش های زیادی در این خصوص جریان دارد.

رفع محدودیت های فراقانونی برای اعطای گواهینامه رانندگی به مهاجرین
وی در خصوص اعمال سلیقه ها و وضع محدودیت های فراقانونی در موضوع گواهینامه رانندگی مهاجرین مانند شرط داشتن دو فرزند برای اعطای گواهینامه اظهار داشت: در بعضی از موارد شاید برخی اعمال سلیقه ها نیز وجود داشته باشد؛ در این زمینه نیاز است کشورها توافقاتی انجام دهند تا یک سلسله محدودیت هایی که وجود دارد رفع شود.
سرکنسول کشورمان در مشهد گفت: هر کشوری متعهد به انجام یک سلسله تسهیلات برای اتباع دیگر کشورها است و ما امیدواریم در تفاهماتی که خواهیم داشت این مشکلات بر طرف شوند.

فرمان مقام معظم رهبری برای تحصیل مهاجرین یک توجه ویژه و استثنائی بود
 راغی اظهار داشت: در مورد تحصیل مهاجرین هیچ مشکلی در حوزه کاری خود مشاهده نکرده ایم و طی یک سال گذشته 12 هزار کودک افغانستانی در مدارس ثبت نام شده و مشغول آموزش هستند.
وی اضافه کرد: مدارس خودگردانی که قبلا وجود داشت نیز اکنون فعال نیستند، به این دلیل که تمام دانش آموزان آن مدارس بعد از فرمان مقام معظم رهبری ایران به مدارس دولتی رفته اند؛ این فرمان یک توجه ویژه و استثنایی بود و موجب شد که تنها در حوزه کاری من 12 هزار کودک طی یک سال گذشته در مدارس ثبت نام شوند و خانواده های زیادی از سرگردانی بیرون بیایند.

مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری منطقه ای و جهانی است
وی در خصوص نقش ایران در مذاکرات صلح افغانستان عنوان کرد: تروریسم تهدیدی منطقه ای و جهانی است و معمولا شاخ و برگ های آن در سراسر منطقه و جهان وجود دارد؛ بنابراین هر نوع رسیدگی به این مشکل نیازمند همکاری منطقه ای و جهانی است و از سوی دیگر همه کشورهای منطقه از این تهدید به نوعی رنج می برند.
«سید نورالله راغی»، سرکنسول افغانستان در مشهد مقدس  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد: همکاری همه کشورهای منطقه برای رفع تروریسم و مبارزه با آن یک نیاز ضروری است.

  پربازدید ترین