• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرنوشت یک دست نشانده بیشتر از این نمی شود

سرنوشت یک دست نشانده بیشتر از این نمی شود

خبرنامه ارگ در حالی از ملاقات غنی و وزیر خارجه ترمپ «در کابل»، خبر می‌دهد که این ملاقات بیرون از کابل، در پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام، صورت گرفته است.
یکم: پیش از مسایل دیگر، اینکه ارگی‌ها بدون اندک توجه به فاش شدن دروغ، چشم می‌بندند و دهان باز می‌کنند و دروغ جار می‌زنند، عملن به معنای این است که دیگر افکار عمومی و داوری افکار عمومی برای ارگی‌ها ارزش و اعتبار ندارد. برای همین در کمال دست و دلبازی دروغ می‌گویند. دروغ کنونی در مورد محل ملاقات وزیر خارجه امریکا با سران حکومت وحدت ملی، مشت نمونه خروار از دروغهای گفته شده/گفته می‌شود به مردم است.
دوم: ملاقات وزیر خارجه امریکا و سران حکومت وحدت ملی در پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام، یعنی کابل دیگر برای سفر مقامات امریکایی جای امن نیست. یعنی نمی‌شود مثل گذشته‌ها ریسک یا اعتماد کرد. برای همین سفر وزیر خارجه امریکا به افغانستان در محدوده پایگاه نظامی امریکا در بگرام خلاصه می‌شود.
سوم: در اوج جدال کرزی و امریکا بر سر اما و اگرهای پیمان امنیتی، بارک اوباما در سفری به بگرام آمد و از کرزی خواست برای ملاقات بگرام برود. کرزی اما ملاقات با همتای امریکایی اش در خاک افغانستان و بیرون از ارگ ریاست جمهوری را رد کرد. در نتیجه ملاقات کرزی و اوباما انجام نشد. اوباما کرزی نا دیده به امریکا برگشت.
آن روزهای توجیه و استدلال ریاست جمهوری این بود که برخورد اوباما غیر دپلماتیک بود و توهین به حاکمیت ملی افغانستان. استلالی که بصورت قابل ملاحظه‌ای در فضای سیاسی و پارلمان کشور مورد استقبال قرار گرفت.
حالا، وقتی می بینم، حتی وزیر خارجه امریکا غنی را به پایگاه نظامی بگرام فرامی‌خواند، حقارت و بی حیثیتی غنی در مقام ریاست جمهوری بیشتر از پیش معنی می‌شود. یعنی کسی که اراده سیاسی مردم اش را احترام نگذارد و مبنای حضورش بر کرسی ریاست جمهوری رای مردم یک سرزمین نباشد، در پایان قصه بیشتر از یک دست نشانده ای حقیر و قابل ترحم، چیزی دیگر و کسی دیگر نمی‌تواند باشد. (آصف آشنا)

فتوشاپ هم نتوانست فضاحت ارگ را بپوشاند

ارگ ریاست جمهوری ظاهرا به دلیل پنهان کاری از دیدار رییس جمهور با رکس تیلرسن وزیر خارجه‌ امریکا در بگرام ، عکس این دیدار را دستکاری کرده است.
ظاهرا پس از این دیدار، ارگ خواسته است که با دستکاری عکس این ملاقات، چنان نشان بدهد که گویا این دیدار در کابل و در داخل ارگ ریاست جمهوری برگزار شده است.
شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در فیسبوکش در پیوند به این موضوع نوشته است: "برای حکومت، منافع ملی بالاتر از هرچیز است. برای منافع ملی در هرنقطه‌ کشور رایزنی و گفت‌وگو می‌شود".
آقای مرتضوی افزوده است: "به جای تمرکز روی حاشیه‌ها، بهتر است به اهمیت و محتوای گفت‌وگوها تمرکزکنیم".
تصویر این دیدار که از سوی وزارت خارجه‌ امریکا پخش شده است نشان می‌دهد که مقام‌های دو طرف در اتاقی نشته‌اند بدون کلکین که بالا پشت سر آقایان غنی و تیلرسن دو تلویزیون بزرگ و بر سر تلویزیون‌ها ساعت‌ بزرگ دیجیتلی نظامی و زنگ خطر سرخ رنگ است.
اما دفتر ریاست جمهوری افغانستان سپس عکسی را پخش کرد که در آن ساعت‌ بزرگ دیجیتلی نظامی و زنگ خطر پاک شده است.
هانی فرید؛ کارشناس عکس شناسی و استاد کمپیوتر ساینس در دانشگاه دورتموند به نیویارک تایمز گفته است: "هیچ شکی مبنی بر اینکه عکس دستکاری نشده است، وجود ندارد".
آقای فرید افزوده است که این عکس توسط برنامه‌ فوتوشاپ دستکاری شده است.
از سوی دیگر کیبل روی دیوار که در میان هر دو تلویزیون قرار دارد و به ساعت و زنگ خطر وصل است، کاملن پاک نشده است.

  پربازدید ترین