• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ادامۀ تحصیل دختران در پکتیا «شرم» پنداشته می شود

ادامۀ تحصیل دختران در پکتیا «شرم» پنداشته می شود

شماری از خانواده‌ها در مرکز و ولسوالی‌های پکتیا به خود شرم می‌دانند که دختران جوان‌شان به مکتب بروند و به همین هدف در کودکی و نوجوانی مانع رفتن آنان به مکتب می‌شوند.
برخی از دانش‌آموزان لیسه دخترانۀ گردیز مرکز پکتیا می‌گویند، شماری از دانش‌آموزان دختر در مناطق دور دست این ولایت پس از صنف 9 و 10 به کارهای خانه مصروف می‌شوند.
زرلشت، یک‌تن از دانش‌آموزان می‌گوید، بیشتر دختران این ولایت تا صنف 10 به مکتب می‌روند و پس از آن جلو رفتن‌شان به مکتب از سوی خانواده‌ها گرفته می‌شود.
نوشابه زازی، از دیگر دانش‌آموزان می‌گوید: «این مشکل در گذشته هم بود، اما حالا کم شده است و در حال حاضر دختران را نمی‌گذارند تا از صنف نهم و دهم بیشتر درس بخوانند.»
ماهره احمدزی، یکی از فعالان حقوق زن در پکتیا می‌گوید، نبود آموزگاران زن در این ولایت سبب شده تا دختران نتوانند به تحصیلات‌شان ادامه دهند.
به گفتۀ او، خانواده‌ها به این باورند که دختران‌ جوان‌شان به مکتب بروند، مردم بر آنان تمسخر می‌کنند.
مسؤولان ریاست معارف/آموزش و پرورش پکتیا می‌گویند، موانع بر سر راه آموزش و پرورش دختران این ولایت در حال حاضر نسبت به گذشته‌ها کاهش یافته است.
به گفتۀ آنان، درحال حاضر حدود 60 هزار دختر در این ولایت مصروف آموزش و پرورش اند.
کوچی زازی، رییس معارف پکتیا به سلام‌وطندار می‌گوید، برای حل این مشکل 200 آموزگار زن را در سال‌جاری استخدام کرده‌اند.
گفتنی‌ست که بیشتر دختران به دلیل رسم و رواج‌های ناپسند، دوری مکاتب از روستاها و نبود امنیت از آموزش و پرورش محروم شده‌اند.

  پربازدید ترین